Findom vs. adakozás?

BDSM Blogok » Blog - RisleyAddix » Findom vs. adakozás?
2022. 07. 04. 21:14 | Megjelent: 598x
Azt mondják, minden sikeres férfi mögött áll egy nő. Több szempontól is szét lehetne szedni ezt a mondást, de ezekbe nem fogok belemenni.

Asszony-ember mondott a minap egy elgondolkodtatót: "Nem értem, hogy miért jó valakinek, ha a számlját egy nő kontrollálja. Miért nem adakozik inkább, aki erre vágyik?

A findom-ot korábban már többször elemeztem, és egy kolléga is írt róla, valahogy így: "Egy szexuális vágy, fetisizálódott változata."

Ha gyakorlatias szempontból nézzük a kérdést, szerintem az kifejezetten izgalmas eredményt hozhat.

Bernard de Mandeville, holland gondolkodó írt arról, hogy mennyire pörgeti a gazdaságot, ha a férfiak szőrméket, ruhákat és egyéb drága kelméket vesznek a kitartott hölgyeknek. Egyébként az említett férfiú állatvédő is, de ebbe szintén ne merüljünk most el.

Ha X összeget költ Csaba nőkre, vagy ugyanennyit költ konzervekre, játékokra, édességre, tartósélelmiszerre szerintem ugyanannyira pörgeti a gazdaságot, így gyakorlati szempontból nincs különbség a két cselekedet gazdaságra gyakorolt hatása közt. Illetve annyi van, hogy más szektorokat mozgat Csaba, mikor egyik vagy másik lehetőséget választja.

Most azzal az eshetőséggel nem foglalkozunk, hogy Csaba nagyon tehetős és mind gyerekeket, vagy más rászorulókat, és nőket is tud támogatni.

Így az a kérdés, hogy melyik jobb, a nők kitartása, vagy a rászorulók támogatása alapvetően egy morális felvetés. Én pedig szeretek moralizálni, és ha logikusan végig gondolom a kérdést, van is álláspontom, de nyitva hagyom a gondolatmenetet, hogy ki-ki maga dönthesse el, melyiket tartja helyesnek.

Hozzászólások (28)


#426155 | 2022. 07. 05. 15:12
Az egy olcsó út, még repjegy se kell :)
Szimplex Törölt felhasználó
#426150 | 2022. 07. 05. 14:50
Javaslok egy látogatást Bhutánba... :)
#426149 | 2022. 07. 05. 14:40
Valahol mindenkit kellene, hogy érdekeljen, mert a világ polikia, gazdasági viszonyait az erkölcs legalább annyira befolyásolja, mint a materiális termelési tényezők, vagy talán még jobban.

Érdekes felvetés lenne az erkölcsöt az alapvető termelési tényezők közé rangsorolni.
#426148 | 2022. 07. 05. 14:35
Ha valaki többször ajándékoz várhatóan azért teszi ismételten, mert ez így vagy úgy, de neki jó. Ha nem lenne az, nem tenné.

Magam részéről, nekem meg addig jó, amíg nem értem, hogy ez mitől is jó.
#426147 | 2022. 07. 05. 14:34
Nem a vággyal van baj, ettől meg morfondírozni lehet.

Plusz, ahogy felmerült az egyik eset altruizmus, a màsik merő önzőség. Ezzel sincs gond, kivéve ha sajàt értékrendünkkel megyünk szembe.

De az erköécsfilozófia nem tudom mennyire èrdekel benneteket :).
#426146 | 2022. 07. 05. 14:24
A tág ismeretségi körben kb 80-20% a férfiak-nők aránya, ha azt a kérdést vizsgálom, hogy ahogy írod, hosszabb/rövidebb időre eltartóként szerepelt egy kapcsolatban.

Ha azt vizsgálom, hogy ezért mennyien tartják magukat boldondnak, akkor az arány azonos, csak a nemeket kell megcserélni.

Mindenki magának vonja le a következtetést. Lehet, hogy csak az egyik nem gyorsabban tanul,mint a másik. :)
#426144 | 2022. 07. 05. 14:23
Az álláspontunk a findominák kérdésében nem különbözik, ám talán abban mégis különbség van, hogy máshol állítunk határt két elvnek.

Az egyik, Rejtő szavaival élve, hogy "tiszteljuk bajtársaink agybaját", azaz mindenkinek joga van fétishez, vágyhoz, amilyet szeretne (és amivel másnak nem okoz visszafordíthatatlan kárt, de ezt azért zárójelezem, mert egy másik, és hosszú téma).

A másik elv, amit te is említesz, hogy a lófasznak is van vége, vagyis az ostobaság és a fétis nem ugyanaz. Ha én nekem az a vágyam, hogy három tucat madárpók csípjen meg, akkor az nem sokban különbözik attól, mintha háromszögletű kalapot teszek a fejemre és kijelentem, hogy én vagyok Napóleon tizenharmadik reinkarnációja.

Én el tudom fogadni, hogy létezik olyan férfi, aki arra vágyik, hogy anyagilag kihasználják és el tudom fogadni, hogy létezik olyan nő, aki meg ennek a fordítottja. De a különbség a dizájnertáskáért lehúzós tizenéves csajok módszere, valamint egy valódi fetisiszta nő között az egész fétisnek a kultúrája. Amit nem nyerünk meg egyik pillanatról a másikra, gyanítom, hogy az fog történni, hogy a kamu findominák még jó sok embert fognak lehúzni, mire a célközönség valamelyest detektálja a különbséget a fetisiszta és a kamuzó nők között. Ez akár évtizedek kérdése is lehet. Ha ez megtörtént, akkor elméletben létezhetnek olyan findominák, akiknek a létezésében a jelen korunkban egyikünk sem hisz. :)
#426142 | 2022. 07. 05. 14:11
A gazdasági teljesítmény leginkább attól függ, hogy mennyire hatékonyan működik.
Az elosztás/felosztás/újraosztás rendszere is leginkább abban befolyásolja ezt a folyamatot, hogy kit mennyire tesz motiváltá a hatékonyság növelésére.

Nehezen tagadható, hogy a nőkért vívott verseny összemérthetetlenül nagyobb motiváció a társadalomban, mint a jótékonykodás.
(hogy ez helyes vagy nem azt szándékosan nem taglalom)
#426120 | 2022. 07. 05. 07:04
Érdekes kérdéskör a rászorulók segítése... Egyes felmérések szerint a nagy rendszerekben a beérkező erőforrások kb. 6-10%-a jut ki a célterületre. Tehát ez is inkább csak az altruizmus látszatát adja meg, különösen, ha becsukjuk a szemünket.

Személyes tapasztalat, hogy a bő családban vannak olyan személyek, akik a hazai Vöröskereszt hálózatában valahol középmagasságba kapaszkodtak. Talán nem lesz meglepő, ha azt mondom, de időről időre megjelennek az adományokból az ismeretségi körben, és nem feltétlenül rászorultsági alapon. Amit ember hajt végre, ott az ideológiai háttér mögött mindig érdemes meglesni az egyéni érdekeket is...
Mercurius Törölt felhasználó
#426110 | 2022. 07. 04. 23:51
Már ezzel a kifejezéssel is gondom van, hogy komoly findomina... Értem, hogy fétis a degradálás is, de azért legyen már határa... Olyan, mintha asszonynak minden reggel le kéne szopnia a konyhapénzért... Lehet be kéne vezetnem ezt az intézményt... :)
#426109 | 2022. 07. 04. 23:38
Ez már a tudatosságnak a következő lépése, hogy az ember megtalálja azt a szervezetet, ami nemcsak az irodát meg a munkatársait akarja fizetni a pénzedből, hanem a PR-megsegítsen kívül tényleg csinál mást is. Ez legalább annyi utánajárást igényel, mint az, ha valaki komoly és nem szimplán lehúzós findominát akar találni. :)
Mercurius Törölt felhasználó
#426108 | 2022. 07. 04. 23:28
Pesti legény vagyok ugyan, de szívesen lehúzok bárkit, hogy a monitor előtt ugráljon a saját kedvére :)

A tapasztalatom a NGNPO-kal, hogy elég rossz a visszaosztási arányuk, közelíti a paréto eloszlást... A legjobb példa a Vöröskereszt, csak fussátok át az éves jelentéseiket...

Szóval ha már valaki felesleges javakkal rendelkezik és ezt így akarja felélni, hát tegye, csepp a gazdasági tengerben...
#426107 | 2022. 07. 04. 23:18
Én egyetértek Asszonyemberrel, de szerintem a különbség ott fogható meg, hogy ha valaki átutal évente egy adag pénzt egy alapítványnak, ami rászorulókon segít, az nem biztos, hogy kivált a szexuálishoz hasonló örömöt, (bár ki tudja, sose becsüljük le embertársaink fetisizáló hajlamát!), míg a findom meg ezt a célt betölti. Vagyis a fétisért rajongó egyén szempontjából a findom a hasznosabb, míg a társadalom szempontjából meg az, ha emberünk inkább a javak újraelosztásához járul hozzá adományokkal.

Más kérdés, hogy szerencsésebb történelmi fejlődésű országokban a findomnak kialakul valamiféle kultúrája, nálunk viszont ez egyelőre megragadt az olcsó lehúzás proletár fantáziavilágában. Gondolom ezért is jönnek néha mindenféle zsákfalvakból fiatal nők a Pixie-re, hogy hátha le tudnak hűzni pénzzel valakit, elvégre még Magyarországon is vannak olyan helyek, ahol negyven-ötvenezer forint egy kisebb vagyonnak számít, elég egyszer sikerrel járniuk.
#426106 | 2022. 07. 04. 22:52
:D
RisleyAddix Törölt felhasználó
#426101 | 2022. 07. 04. 22:29
"Csak hódolat illet meg, nem bírálat" ....

Remélem nem túl erős...
#426098 | 2022. 07. 04. 22:23
Nem, viszont a kérdés arra vonatkozott, hogy melyik a jobb. Azt állítottam, hogy mivel a rászorulók segítése altruizmus, a nők kitartása meg nem, így az előbbi jobb. Abban viszont mulasztottam, hogy nem fektettem le, melyik morális keretrendszer szerint állítom ezt.
#426097 | 2022. 07. 04. 22:19
"Nem adhatok màst, mint mi lényegem" :).
#426096 | 2022. 07. 04. 22:18
Nem is azt írtam, hogy az altruizmus, ha valaki kitart egy nőt :).
RisleyAddix Törölt felhasználó
#426095 | 2022. 07. 04. 22:18
Nem kell olyan nagy filozófiai mélységekbe menni, most csak a blog szövegében említett nőre gondoltam :)
serene Törölt felhasználó
#426094 | 2022. 07. 04. 22:17
Az alturizmus és kölcsönös előnyszerzés két külön dolog... "Kitartok" és is pár embert... De a nagy részük cserében dolgozik, a kis részük meg szintén csak más formában :)

Az a baj a rászorulóknak adakozással, hogy hamar elveszi a kedved az önmegvalósítástól és önálló boldogulástól... Persze nem a szükséghelyzetben lévőkre gondoltam, hanem az állandó problémákkal küzdőkre...
#426093 | 2022. 07. 04. 22:12
Én úgy képzelem, hogy ha valaki kitart egy nőt, az ritkán tiszta altruizmus olyan értelemben, hogy titkon vár valamit a pénzéért (még ha valójában nem is kap semmit). Ezzel szemben ha valaki rászorulóknak adakozik, akkor tényleg csak azt az örömöt kapja, hogy valami jót tett.
#426092 | 2022. 07. 04. 22:11
Az, hogy ki/mi szàmít sikeresnek erősen szubjektív. A magánéletembe nem mennek bele, de azt is nagy sikernek tartom, hogyiden eddig 11 csibét sikeresen kikeltettunk, a kotlósokkal, ès meg egy (Nagysirály) 9-10 tojáson ül :).

Kinek, mi a siker? Szabó Pétert is megkérdezheted..
Törölt felhasználó
#426089 | 2022. 07. 04. 22:07
Nem mellesleg igencsak szeretnék végre sikeres férfi lenni... :/
RisleyAddix Törölt felhasználó
#426087 | 2022. 07. 04. 21:53
Kétlem, hogy tudna annyi dopamint termelni, hogy az érdemben megpörgesse a gazdaságot...

Viszont egy érdekes dolog a gazdaságból, a Pareto-elv kiválóan működik, a költések 80%-a nőkhöz köthető... Már csak ezért se engedném senki ember lányának, hogy kedvére parádézzon a bankkártyámmal...

Végül is a findom világban manapság is annak számítanak nem? :)
#426085 | 2022. 07. 04. 21:49
Asszony-emberrel egyetértek maximálisan.

szerencsém, hogy nő vagyok, így a findom nem érint. én csak néhány tartós kapcsolatomban tartottam el rövidebb-hosszabb ideig pasikat...
szerintem nem voltam normális.

most, ha van egy kis tényleg fölösleges pénzem, akkor egy konkrét vakvezető kutya képző központnak szoktam utalni. nem tudom, hogy ezzel mennyire segítem vagy hátráltatom a gazdaságot, de nagyon jó érzés a lelkemnek, hogy vak embereknek tudok közvetetten segíteni :)
#426084 | 2022. 07. 04. 21:47
Ha őszinte akarok lenni akkor mind a kettőnk számláját én kezelem. Én utalok én indítom az esetleges vásárlásokat. A drága nem akar ezekkel foglalkozni. Mind a kettőnknek van a másik számlájához hozzáférésünk ez nem kérdés, Igen tudom mi párként élünk. De nálunk nincs tied, nincs enyém, hanem mindent a mienk. Viszont ettől független mindent is megbeszélünk a várható bevételeket is és a várható kiadásokat is. Nem tudnám elviselni, ha egy férfi eltartana, talán így lettem szocializálva? Meglehet! És egyet értek az asszony-embereddel, hogy ne hogy már teljes korlátlan hatalma legyen egy nőnek egy férfi számlája felett. És ez az én véleményem! Elfogadom, ha más másként gondolja. Picur
#426083 | 2022. 07. 04. 21:47
Ne becsüld le az empàtia alapú altruizmus erejét. Ha jól tudom, az sok dopamint képes termelni, tehát szinten jutalmazó tevékenyseg.

Egy kis érdekesség: az angolban a mistress kifejezés, eredetileg kitartott szeretőt jelentett.
Törölt felhasználó
#426082 | 2022. 07. 04. 21:40
Úgy tudom, hogy a kitartottság még manapság is tétel a btk-ban... Mondjuk mi van akkor, ha nem pörgetjük a gazdaságot a költéseinkkel? Az osztrák iskola szerint a deflációs időszakok nagyon is kellenek egy egészséges gazdaságba, a Keynes-i ideológia, a folyamatos növekedés és infláció elég komoly gondokat tud okozni, lásd nézz csak körül a világban... :)

Az adakozással az a baj, hogy valós gazdasági teljesítmény nélkül juttatunk valakit előnyökhöz, tehát gyakorlatilag transzferáltuk a saját fogyasztásunkat. Ez magában nem tolja a gazdaságot, csak ha valós értékteremtés is leledzik a szolgáltatás mögött... Pl. ha jól leszopnak X pénzért és ettől jobban megy a munka, kevesebbet hibázok és több minden fér bele heti 40 órába :)