Véres gyémántok?

BDSM Blogok » Blog - RisleyAddix » Véres gyémántok?
RisleyAddix
Törölt felhasználó
2022. 05. 20. 14:01 | Megjelent: 539x
" A felvilágosodás gondolatrendszerében gyökerező gondolatot Széchenyi közvetlenül Jeremy Bentham angol jogfilozófus (1748-1832) utilitarista (haszonelvű) liberalizmusából merítette. Hitel című művének értékrendszerében már hangsúlyosan szerepelt ez a tétel: >>minden országlás filozófiája a legnagyobb rész boldogítása.<< " *

Gyerekkorom óta foglalkoztat az igazságtalanság(ok) kérdése. Ki nem hiszi, bátran járjon utána.

Itt gyakran felmerül, hogy ki tolta ki magából a spanyol viaszt, ami bizony nem is létezik, mert minden szubjektív. A spanyol viasz egyébként tetvektől származik és Dél-Kelet Ázsiából.

Itt ugrik először a gyűrűsfarkú maki a vízbe, mert míg egyfelől számtalanszor lehet itt olvasni követeléseket, hogy hozzon az ember bizonyítékot erre, vagy arra, ha hoz, az alig érdekel néhány embert.

Legalábbis a visszajelzések erre engednek következtetni.

Azon pedig napestig lehet vitatkozni, hogy mi a helyes és mi a helytelen. Van, aki szerint van egyébként erre egyetemleges helyes válasz, például Immanuel Kant, vagy Johann Gottlibe Fichte.

Azonban -ahogy írtam korábban is-, ha nem tudom mi a másik erkölcsi alapállása, nem tudhatom azt sem, hogy érdemes-e vitatkoznunk.

Én utilitarista vagyok, mint Jeremy Bentham, vagy Széchenyi István, esetleg mint Peter Singer.

Kanyarodjunk most a címre: A véres gyémánt (2006) egy kiváló DiCaprio film volt, ami a Kongói Demokratikus Köztársaságban játszódott. Hol bányásznak ma hatalmas mennyiségben kobaltot telefonokhoz és elektromos autókhoz? Egyet lehet tippelni.

A telefonokról most nem beszélnék hosszan, én is használok, magyarul én is bűnrészes vagyok, van lap topom is, tehát kétszeresen.**

Miközben a reklámok azt mondják, hogy az elektromos autók környezetbarátok (ez sem igaz, csak nem ott okoznak szennyezést, ahol használják őket), emellett iszonyatos mértékű társadalmi igazságtalnság okozói is:

https://greenfo.hu/hir/napjaink-rabszolgasaga-a-mi-igenyink-miatt/

Nemrég a Partizán című csatorna, Közgyűlés című műsorában pont felmerült a kérdés, hogy "Dolgoznál-e akármit, ha iszonyatosan sok pénzt kapnál érte?"

Két srác azt felelte, hogy amíg az törvényes, addig igen. Mire kontrázott egy másik férfi: "Egy lítium bányába is szerveznél gyerekmunkásokat? Nem is kellene a gyerekekkel kapcsolatba lépned, csak leszervezni, az utaztatásukat a bányákhoz."

A válasz igen volt.

Visszakanyarodva az erkölcsi alapállásokhoz: ha tudom, hogy az illető hedonista, tehát csak a saját boldogsága érdekli, esetleg még a szűk környezetéé, akkor bár lehet, hogy nem értek egyet vele, de el tudom fogadni a gondolatmenetét.

Őt nem érdekli mások jól léte, így számára érthető, hogy belefér, hogy mások durva szenvedése, anyagi és testi kihasználása révén jut rengeteg pénzhez.

Az utilitaristák számára -gyakran- az állatok jól léte is fontos, nemcsak az embereké.

Nem állítom, hogy az az etikai iskola tojta a spanyol viaszt, amit én is képviselek, de mivel tudom mit képviselek így tudom, hogy viszonyuljak egy vitában a másik érveihez, főként akkor ha mondd magáról valamit, ami túl mutat azon, hogy az adott pillanatot ő uralja.

Attól viszont, hogy valaki képes az adott momenutmban kontrollra szert tenni, szerintem nem lesz igaza, és erkölcsi alapállása sem lesz ettől.

Parttalan vitákat, pedig per definitonem, akármeddig lehet folytatni. Ahogy -szintén- korábban írtam, én olyan vagyok, mint Mr. Wolf, a ponyvaregényből, a megoldásokban hiszek.

Ha pedig látszik, hogy valaki nem nyitott arra, hogy ne egyen többet nutellát, (lásd a második lábjegyzetet) vagy ne vegyen elektromos autót, mert ezeket lehet helyettesteni, akkor felesleges vitatkozni.

Ha viszont nem veszünk ilyen termékeket lehet, hogy a cégek is kapcsolni fognak -mert profitjuk úgy kívánja- és kevésbé fogják testileg és anyagilag kihasználni a felnőtteket és gyermekeket, valamint a környezetkárosításra sem csak papíron (green washing) fognak odafigyelni.

Ha azonban te tudod magadról, hogy hedonista vagy, úgy valószínűleg sosem fogunk ebben -sem- egyetérteni. Ha neo-kantiánus vagy lehet, hogy a laptopom és a mobilom is ki kellene dobnom szerinted, a kategorikus imperatívusz alapján, ha pedig egzisztencialista vagy, -feltehetőleg- azt fogod gondolni, hogy -erre sincs- jó megoldás.


* https://mek.oszk.hu/11800/11842/11842.htm

** Van, amit viszont bojkottálok, például az összes Ferrero terméket, mert a Nutellához iszonyatos mennyiségű pálmaolajat használnak, amihez így rengeteg tapír, orángután vér tapad. Arról nem is beszélve, hogy a mogyoró jelentős része Törökországból származik, ahol rabszolgamunkában, szír menekült gyerekekkel szedetik fel hozzá finom csonthéjast a csokis nyalánksághoz.

Hozzászólások (19)


#421440 | 2022. 05. 21. 02:35
hogy a fő témához is hozzászóljak:
kétségtelen hogy jó irány, hogy figyelünk az etikus és fenntartható termelésre, környezettudatos legyen a cég, stb.
csak az a probléma, hogy ezek a cégek messze vannak. nem tudhatjuk, hogy hol és mit művelnek. vannak figyelemfelkeltő cikkek, de nem tudjuk ellenőrizni. amelyik cégről meg nem írnak semmit, mert nem híres világcég, arról nem tudunk semmit.
#421439 | 2022. 05. 21. 02:31
kivi biztos jó lesz!
egy fügém van. tavaly sokat termett. mert volt ideje a 2. hullámnak is beérnie.
tavaly ültettem málnát. már akkor volt egy kevés. idén bődületes mennyiség lesz.
#421414 | 2022. 05. 20. 22:59
A füge olyan finom börze eredményez egy kis munkával. 😊
Gyerekkoromban sokszor voltunk felesbe gyümölcsöt szedni anyámmal. Így lett lekvár olyan gyümölcsből is ami nekünk nem volt. 😊
Hurr Törölt felhasználó
#421413 | 2022. 05. 20. 22:55
Szerintem az lenne a legjobb sok embernek, ha meg lehetne velük egyezni, hogy x vagy y leszedi nekik, és egy részét cserébe megtarthatja. Annál mindenképp jobb, hogy hagyják lerohadni.

Nálunk pont ma lett a sárgbarack fa likvidálva, mert a tetvektől nem tudtunk sehogy sem megszabadulni (kemikáliákat nem használunk). A füge viszont nagyon jól terem, és a kivi is beindulni látszik, aztán majd kiderül :).
#421412 | 2022. 05. 20. 22:28
közben meg üzletben nem lehet rendes szilvát kapni.
úgy értem, hiába gyönyörű és drága, de éretlenül szedik le, hogy ne rohadjon rájuk. valamelyik megpuhul, de nem lesz érett íze.

mióta nincs barackfám, nem ettem jó őszit és sárgabarackot se.
RisleyAddix Törölt felhasználó
#421369 | 2022. 05. 20. 18:42
igen, amig volt kert és más is, voltak pipikéim :)
Varnyu Törölt felhasználó
#421368 | 2022. 05. 20. 18:40
Igen, tudom mire gondolsz :(. De ha jól emlékszem régen tartottál. Nekem a bivaly nagy vágyam, de ahhoz viszont hatalmas terület kell...A kecskének is örülök ha összejön.

Én viszont szerettem a nutellát nagyon, de nem veszek már rég semmilyen terméket tőlük. Mindent úgy sem tudok bojkottálni, de ha csak nagyon picit is tud tenni az ember, szerintem jó ha megteszi :).
Törölt felhasználó
#421366 | 2022. 05. 20. 18:25
bárcsak azt mondhatnám, hogy tudatosan bojkottálom a Ferrero terméket, de nem. például a Rochét, már ha igy kell irni, nem szeretem, nekem az túl fehér és nincs benne csoki, a Nutellát meg kifejezetten utálom, mert mogyoró íze van.

szivesen tartanék pipiket, de Te vagy a tudója, hogy mi az a két komoly ok, amiatt nem tehetem. az egyik az, hogy erkélyen nem lehet, a másikat meg hagyjuk :)
#421365 | 2022. 05. 20. 18:12
Ahol kárba vész a szilva ott más aljasságra is képesek. 😁
Törölt felhasználó
#421364 | 2022. 05. 20. 17:43
Nem is azt mondtam, hogy nálatok így, vagy úgy van. A jó pálinkát én is szeretem :). Igaz a házi lekvár is jó dolog. Ettől függetlenül történelmileg teljesen máshogy volt itthon, mint ahogy most van.


Szerintem a brutális árak változtatni fognak a mentalitáson is sok embernél :).
RisleyAddix Törölt felhasználó
#421363 | 2022. 05. 20. 17:36
Köszi!

Ami nálunk itthon van az fel van dolgozva, ha nem én akkor a család tagjai és bizniszelünk egymás között, ami legjobb volna, a cserekereskedelem..
De a gabonatermékek, ami vegyszermentes az itthon, Magyarországon ritka.

Apám az hülyét kapna ha meglátná hogy kárba vész a szilva :DD
#421362 | 2022. 05. 20. 17:27
Némi kiegészítés a mosógélt készítem, nem a mosógépet. 😂
#421358 | 2022. 05. 20. 16:35
Mi tartunk két éve tyúkokat ha kapnak zöldet gyönyörű szép a sárgája. Van elemiszer ipari szakmám, dolgoztam is ott. Kicsi túlzással ipari hulladékok tömkelege kerül a boltokba. Hajlamos vagyok bizonyos szintű hedonizmusra, de inkább elkészítem a kolbászt mert tudom mit rakok bele inkább együk azt. Házi szörpök vannak a kamrába.
A környezet tudatosság nevében és mert olcsó magam készítem a mosógépet kb tized áron.

A számítógép itthon vagy 5 generációval el van maradva ,de még most is tudja amire szükségünk van.

Telefon akkor cseréljük ha tönkre megy általában.

Szelektív gyűjtünk hulladékot.

20 éves az autónk, mert még jó.

És az a termék a legkörnyezetkímélőbb szerintem amit le sem gyártanak.

És bárminemű markáns véleményem mellett, egy dologban nagyon hiszek, ha változást szeretnénk ahhoz először saját magunknak kell változni.

Ami sokszor baromira nehéz.
Törölt felhasználó
#421357 | 2022. 05. 20. 16:11
Tök jó, le a kalappal!

Azért vannak különböző árnyalatok. Pl. a barátnőm vega, így ő eszik pl. tojást és tejterméket. Itt nálunk -Solymáron- tavaly láttam először valakit szilvát szedni. A környék ugyanis tele van szilvafákkal.

Hidegkúton, ami itt van közvetlenül mellettünk, még októberben is láttam fákat, amik kilógtak egy kertből és rogyásig voltak szilvával. Megértem ha valakinek nincs ideje leszedni, de akkor megbízhat valakit, hogy szedje le, mondjuk a termény feléért/egyrészért.

Tavaly így szedtem egy kedves barátomnál meggyet. Nagyjából 20-25 kiló lehetett, ami mai árak mellett azért nem piskóta és már tavaly sem volt az.. A környéken mindenévben lerohadó szilva mennyiség pedig -szerintem- tonnában mérhető.
RisleyAddix Törölt felhasználó
#421356 | 2022. 05. 20. 16:03
Mondjuk húst egy ideje nem eszem már, bár sosem volt fő táplálék. Most a vegán életmódra állok át. Ezzel az a bajom hogy gyakran elérhetetlen pl. egy nem csak ökölogiai gazdaságból származó, de lehető legkevesebb lábnyommal járó növényi termék. Van kertünk, vetünk is mindent, vannak gyümölcsfáink, de mindenre nincs kapacitásom munka mellett. Viszont igyekszem mindent felhasználni visszaforgatni felújítani. A mai rohanó világ sem környezet sem emberbarát.

A médiastop pedig elég nagy ellenség. Illetve rengeteg dezinformáció és manipulált valóságot tár elénk. Míg egy idióta tiktokos botrányhősre kíváncsi a nép, addig miért hisszük hogy bárkit érdekel a valóság. Végtelenül hiszek a szubjektív látásmód erejében, de hogy az emberiség emberségből megbukott az nagyon is objektív. Ezt közösen "basztuk" így szét. :/
Törölt felhasználó
#421354 | 2022. 05. 20. 15:51
Köszönöm.

A hazai kapcsàn: szerintem egyre több ember fog magànak termelni, aki teheti, mert olyan àr cunami van folyamatban.

Èn a tyúkok mellé, kecskèt tervezek. Igaz több munkàval, de a kecskéknek, tavasztól őszig a mezőről, útszéléről össze lehet gyűjteni a tàplàlékot. Miközben a boltban -jelenleg- 5-8.000 forint a kecsketejből készült termékek kilója.

De a tyúkoknak is rendszeresen sok zöldet szedek. Illetve nemret tudtam meg, hogy a bolti tojàs sargàja, mièrt jóval sàrgàbb, mint a hàzitojàsé. Valaki?

Elarulom: direkt szinezik,egy tàp kiegészítővel, hogy jobban nezzen ki. Meg a tojàst is. A tartási körülmények, ès a vagohidi munkàsok lelki ès fizikai megterheléséről nem is beszélve.
Törölt felhasználó
#421352 | 2022. 05. 20. 15:35
Ezt az írásodat nagyon elismerem! Tudatosság, etikusság keményebb ágai vannak globális szinten és hiába látni, érezni, sok ember inkább bezár. Rengeteg mozgalmom van a nagyvállalatok ellen, akik méltatlan helyzetben dolgoztatják az alulfizetett, kizsákmányolt embereket, nőket férfiakat és sajnos gyerekeket is. Nem túl sok sikerrel..
Nem megyek inkább bele mert ez olyan morális téma ami nagyon felhúz és nem akarok ítélkezni. Mert én sem vagyok különb. Elég kemény szembesülni ezzel főleg, hogy én is részese vagyok, nekem is kell laptop, stb a munkámhoz is. De már sok "igényemről" lemondtam egy fenntarthatóbb jövőért. (ami sosem lesz míg a hatalom és pénz nagyúr) Tiszta sosem lesz már a kezem, de törekedni azért fogok, mint eddig is.
Így van ez a vélemények nyilvánításával és elfogadásával is. Anno pl. sokat harcoltam emberekkel, hogy miért hazai termékeket fogyasszanak/vásároljanak. De a kínai az olcsóbb és divat is onnan rendelni. Aztán rájöttem nincs értelme tépni a számat, aki nem akar az nem hogy változni, de meghallani sem fog. (lehet kicsit lekanyarodtam, bocs).. De értem mit írtál.
Törölt felhasználó
#421342 | 2022. 05. 20. 14:18
Ez "csak" a gyermekmunka része:

https://g7.hu/vilag/20190501/gyerekmunka-es-kizsigereles-arnyekolja-be-a-mogyorokremek-eloallitasat/
Törölt felhasználó
#421341 | 2022. 05. 20. 14:16
Uhhh, akkor én is bojkottálom.