Elfogadási matek

BDSM Blogok » Blog - RisleyAddix » Elfogadási matek
2020. 10. 13. 13:00 | Megjelent: 1078x
Ma jelent meg, az általam legjobbnak tartott, hazai BDSM blogger egy írása, amit egy új mesekönyv körüli hisztéria gerjesztett. Tovább öltve gondolatának fonalát azon gondolkodom, hogy lehet-e mérni mennyire vagyunk elfogadóak? Már az elején bukhat a történet, hiszen rengeteg ember azon is képes, durván összeveszni, hogy mit jelent az elfogadás. Számomra azt, hogy, ha valami nem érdekel/nem vonz, akkor sem szídom/gyalázom az adott tevékenységet, sem annak művelőit/kisebbségi csoportokat.

Nem vagyok szociológus, sem pszichológus így nem tudom, hogy Magyarországon mik a főbb témák, amiket bele lehetne venni egy elfogadást mérő tesztbe. Több dolgot pedig tilt az oldal szabályzata, de nézzünk párat, ami szerintem releváns/ideillő lehet:

- Biciklisták
- Kutyások
- Haszonállat tartók
- Hétvégén füvetnyírók/egyéb hangos munkát végzők
- LMBTQ-sok
- BDSM-esek
- Fetisiszták
- Autisták
- Vegánok
- Klímaváltozás tagadók

Az egyszerűség és a példa kedvéért maradjunk ennél a 10 társadalmi csoportnál. Tegyük fel, hogy én nagy lelkesen támogatom a kutyások, az LMBTQ mozgalom és az autisták elfogadását. Mindhárom témában tudnak lenni véresszájú viták. Ugyanakkor erősen elítélem a száguldozó biciklistákat, a hétvégén hangoskodó, idiótaszomszédokat, a perverzeket, a szektához hasonlító vegánokat, és az összes fent említett csoportot, kivéve a kutyásokat, az LMBTQ-sokat és az autistákat. Ebben a példában az én elfogadási rátám: 30%. Hangsúlyozom, ez egy példa.

Ha tehát 30%-ot fogadok el, sőt akár támogatok is, ebből következik, hogy 70%-ot nem fogadok el. Itt jön azonban a trükkös rész. Sokan azt reklámozzák a közösségi média felületeken, hogy ők kiállnak az LMBTQ, meg a biciklisták, vagy éppen az állatok jogai mellett. Aztán fű alatt megy a gyűlölködés sok-sok másik csoporttal szemben.

Szerintem nem attól lesz valaki elfogadó, hogy habzó szájjal kiáll pár csoport mellett. Hanem akkor, ha minél tágabb körben képes elfogadó lenni. Az elfogadás pedig nem azt jelenti, hogy szeretnünk is kell valamit, csupán annyit, hogy nem utáljuk, nem köpjük le, nem gyalázzuk meg az adott csoporthoz tartozókat.

Szokásomhoz híven keretezek egyet: visszakanyarodva a meséhez: tudjátok hány olyan ember van Magyarországon, aki kiáll az LMBTQ-us emberek jogaiért, de minket beteg, perverz állatoknak tart és legszívesebben leköpne, illetve bezáratna?

Attól tartok, ha lenne egy hiteles, szakemberek által elkészített elfogadási skála, azt -őszintén,- csak nagyon kevesen mernék kitölteni.

Hozzászólások (45)


Törölt felhasználó
#381634 | 2020. 10. 15. 11:41
Mindig tanul az ember. Nem tudtam, hogy a System of a down tagjai örmény származásúak. A médiában (bármelyik formájában) általában a legtoleránsabbnak magukat előadók a legkevésbé azok. De ez az én meglátásom.
Részemről bárki szeressen bármit, legyen az növényi eredetű, állati, vagy állatságnak tartott. Ugyanígy vagyok a vallással és a többi egyébbel is. Engem nem zavar egyik sem, addig, amíg nem akarják erőszakosan letolni a torkomon. Nekem is megvannak a furcsaságaim, van aki elfogadja, van aki meg nem.
A magyarok nem valami toleráns nemzet, de biztos máshol is megvan ez, de nem ott élek, nem nagyon látok bele.
#381397 | 2020. 10. 13. 22:19
Köszönöm, giglalájk. Nem tudtam, hogy írt egy dalt, de nagyon fontos és szimbolikus!
RisleyAddix Törölt felhasználó
#381396 | 2020. 10. 13. 22:12
https://www.youtube.com/watch?v=ttfk0QinrQk

Nem hagyhattam ki.
#381395 | 2020. 10. 13. 22:10
Nem vagyok egy nagy koncentre járós, de én is bírom őket nagyon. S ha már elmarad a koncertjük, szóljon helyette egy kis örmény klasszikus:

https://www.youtube.com/watch?v=mUQHGpxrz-8
RisleyAddix Törölt felhasználó
#381394 | 2020. 10. 13. 22:04
Wazze az a koncert is elmaradt , pedig szeretem őket és mentem volna rá , de a jegyek is 1 órán belül elfogytak. Pfff :-)

Úgyhogy azokkal az örményekkel Jó fülviszonyban vagyok :-D
#381393 | 2020. 10. 13. 21:53
A magam részéről nem tartom magam divat-liberálisnak. A rossz tapasztalatok szerintem erősen tudják befolyásolni az adott ember véleményét, de még gyakoribb, hogy társadalmi előítéletekbe ülnek bele sokan. Vegyük a bicikliseket: a Békécsabán, vagy Borsod megyében biciklizők szerintem teljesen más kulturális légkörben vannak jelen, mint a budapesti bringások. Sokszor voltam Csabán, és ott teljesen természetesek a biciklisek a főúton is. Budapesten viszont sokakat zavarnak. Nekem vegyes képem van róluk - a fővárosi biciklistákról. De meg lennék lepődve ha sok embernek lenne mondjuk az örményekkel élő tapasztalata Magyarországon, és a System of a Down kedvelése nem számít élő kapcsolatnak :).
Törölt felhasználó
#381391 | 2020. 10. 13. 21:29
Itt most mennyire van szó a divat-liberalizmusról, illetve a pellengérre állítástól veló félelem szülte pszeudo-elfogadásról? Az számít, hogy addig mindenkivel szemben elfogadó vagyok, amíg nem lesz egy csoporttal kapcsolatban többször is rossz tapasztalatom?
Törölt felhasználó
#381384 | 2020. 10. 13. 20:36
Hm. Jó téma H.As is.
Igen, megjelenik, de tulajdonképpen minden időben és korban. Valamikor erősebben, nyiltabban, valamikor kevésbé, de akinek van szeme/tudása: észreveszi.
#381383 | 2020. 10. 13. 20:32
Hans Asperger életét is érdemes tanulmányozni. Viszont a második világháborús okkultizmus megjelenik filmekben (feltételezem képregényekben is). Például a Hellboy is így kezdődik :).
RisleyAddix Törölt felhasználó
#381382 | 2020. 10. 13. 20:29
A.H életét tanulmányoztam.
Komoly háttérmunkásai voltak okk...t területen (is). No de ez nem képezi a blog tárgyát.
#381376 | 2020. 10. 13. 18:25
Természetesen.
RisleyAddix Törölt felhasználó
#381375 | 2020. 10. 13. 18:19
Nézd, arról nem tehetek, ha valamit félreértesz vagy olyasmit veszel magadra, amit nem neked címeztem.
#381374 | 2020. 10. 13. 18:13
Már egy blogban is "megénekelted", hogy milyen PC vagyok :).
RisleyAddix Törölt felhasználó
#381373 | 2020. 10. 13. 18:10
Őő?! Már nagyon másról beszélünk. :)
Nem rólad szólt a megállapításom. Azokról írtam, akikről te is. Csupán jeleztem, hogy egyetértek veled és hogy a jelenség elszomorító.
#381372 | 2020. 10. 13. 17:39
Továbbra is félreértés, amit írok. Én nem trendből vagyok elfogadó. Tudod, vannak emberek, akiknek a felmenőit hamuvá égették, másokat agyonkínoztak. A PC mozgalom csak bizonyos kisebbségek elfogadására buzdít. Te ezzel mosod össze azt, amikor valaki azért elfogadó, mert tudja milyen a kirekesztés, és családi történetek alapján a népirtásról is hallott. Nem véletlen, hogy az örményekkel is szimpatizánsok. Nyilván ez is nagyon trendi.
RisleyAddix Törölt felhasználó
#381371 | 2020. 10. 13. 17:33
Magára az elfogadással kapcsolatosan "elfogadott/elvárt" trendre céloztam, ami inkább árt, mintsem használ..

(a hozzászólásom után olvastam csak, hogy ezt a #381363 hszben részletesebben ki is fejtetted)
RisleyAddix Törölt felhasználó
#381370 | 2020. 10. 13. 17:25
Így ebben a formában igaz.
#381369 | 2020. 10. 13. 17:25
Nem tudom mit értesz ezalatt pontosan.
Törölt felhasználó
#381368 | 2020. 10. 13. 17:22
hát.. ez valójában egy sokkal elkeserítőbb blog annál, mint amilyennek tűnik.
#381367 | 2020. 10. 13. 17:22
Szerintem az a baj, hogy ez egy fő tematizáló téma: mi van a brazil nyomoenegyedekkel, a meddő nőkkel, a kipusztulóban lévő növény és állatvilága, az új fajok létrejöttével, a háborúkkal (az örmény-azeri konfliktusról egy ismerősömet sem láttam megemlékezni)? Mi van a vágóhidakon dolgozó, agyonterhelt munkásokkal, mi van a szexmunkának eladott gyermekekkel és fiatal felnőttekkel? Mi van a BDSM-Mel? Mi van még sok-sok dologgal?

Az LMBTQ nem egyenlő a világgal, ráadásul a hetero és homoflexibiltással sincsenek ott sokan kibékülve. Ez a többségi magyar hozzáálláson is látszik. Kinseyt sztároljuk, de csak bizonyos fokozatokat ismerünk el.
RisleyAddix Törölt felhasználó
#381366 | 2020. 10. 13. 17:09
Én mint mondtam nem értek hozzá.

Többgyermekes szülőként az biztos, hogy a gyerek szülői mintát követ. Nálam anyaminta híján, fiúsak lettek a lányok.

Szerintem önmagában a mesekönyv se hideg se meleg. Úgy értelmezi a gyerek ahogy a szüleitől látja. Ebben a formában inkább egy öngól lenne ha bevezetnék. Feltéve, hogy a szülők otthon nem követik a divatot és lehülyézik a könyvet.
#381365 | 2020. 10. 13. 17:07
Aki kedveli olvassa, nézze, hallgassa. Semmi gond ezzel. Amiket a BDSM-ről és a fétisekről mondott, azzal nálam kiverte a biztosítékot
RisleyAddix Törölt felhasználó
#381364 | 2020. 10. 13. 17:04
én is így szoktam csinálni legtöbbször. mert Feldmártól is hátrafelé megyek
#381363 | 2020. 10. 13. 17:01
Amit pedig írsz a nyitottságról az szerintem gyökeresen ellenkezik a valósággal. Egy bizonyos A. H. nevű diktátor oda volt az állatok jogaiért, míg más emberek jogai nem érdekelték.

Illetve vannak trendek, hogy mit divatos elfogadni. Ezt lehet nem észrevenni, ahogy lehet egy medvére is azt mondani, hogy mezei egér, vagy szíriai aranyhörcsög.

Az LMBTQ mozgalmat elfogadni, sőt támogatni "progresszív" körökben elvárt, míg a BDSM lebetegezése is. Ezt közéleti műsorokban, de saját magasan képzett, magukat nyitottnak és haladónak tartó ismerőseim körében is tapasztaltam.

Én sem vagyok mindenre nyitott, de az átlagnál úgy érzem nyitottabb vagyok. A kisebbségük miatt vegzált emberek közt szerintem sokan vagyunk ilyenek.
#381362 | 2020. 10. 13. 16:53
A hozzászólások közéleti személyiségek bejegyzéseinél - sajnos, - gyakran elfajulnak. Én inkább igyekszem kerülni azokat, akikjel nagyon nem értek egyet, így az említett Hölgyet és Feldmár urat is.
Törölt felhasználó
#381361 | 2020. 10. 13. 16:44
No, elolvastam B.E teljes cikkét, valamint a reakciókat.

Hogy szakmailag helyesek a megállapításai vagy sem, nem tudom, de nem tűnik gyűlöletkeltőnek. De a reakciók egy része példa értékűen gyűlölködő. :)
Törölt felhasználó
#381360 | 2020. 10. 13. 16:35
Ooo..
Sorry..
Mindossze a fent emlitett holgy agg korarara celoztam.
Habar ugy gondolom az Ő koraban okosabb ha mar ujfent a mesekkel foglalkozik. Igaz , nem szakmailag.
Mindossze olvasokent.
RisleyAddix Törölt felhasználó
#381359 | 2020. 10. 13. 16:23
Nekünk is kell egy mesekönyv, amelyben Hófehérke ostort csattogtat. :) Alighanem dobna egy hátast az LMBTQ
#381358 | 2020. 10. 13. 16:13
Megvan, egy novellámban benne is van :).
RisleyAddix Törölt felhasználó
#381357 | 2020. 10. 13. 16:10
Pontosan ezt mondom én is, hogy csoporok ellen irányul, amivel a kirekesztőnek nincs valós kapcsolata. A kognitív disszonancia elég erős, ha vannak közeli ismerőseid valamelyik csoportban - ha nincsenek, akkor a falra festett sztereotípiákat nyugodtan lehet gyűlölni, mert személyes következményei nincsenek az egyénre nézve.
RisleyAddix Törölt felhasználó
#381356 | 2020. 10. 13. 16:06
Platón nem ér :)) az az "enyém"
Platón barlangja? Gondolom megvan :)
#381355 | 2020. 10. 13. 16:04
Drága vagy megint. És olvassátok Hobbest és Spinozát. Na jó, Platón is :p
#381354 | 2020. 10. 13. 16:03
Nagyon is irányul csoportok ellen a kirekesztés. Ezt rendszeresen tapasztalom a saját bőrömön, és mások is.
RisleyAddix Törölt felhasználó
#381353 | 2020. 10. 13. 16:00
...igazad van, pedig annyiszor emlegetem azt a kort, ami innen idealisztikussá lényegült (pláne a fürdők) a sok kedvenc Gondolkodó. És a festmények.
Na jó..

Ontológia kérdések; az ember - emberhez, egymás viszonyához.
„homo homini lupus est"

Annyira jól megfogalmaztad/levezetted, hogy bárminemű hozzászólásom csak ismétlés lehetne.
Törölt felhasználó
#381352 | 2020. 10. 13. 15:53
Az elfogadást nem úgy mérik, hogy megkérdezik, hogy elfogadod-e x társadalmi csoportot, ennél lényegesen szofisztikáltabb kérdéseket tesznek fel. (Nemrég volt egy EUs felmérés, abban ilyen kérdések voltak, mint pl: mennyire ajánlaná egy x kisebbségbe tartozó ismerősének, hogy az ön környékére költözzön.) Az emberek alapvetően maguk előtt szívesen tűnnek fel jobb színben a valóságosnál, ezért marha nehéz ilyesmit jól mérni, de azért nem lehetetlen. Ehhez még pluszba jön, hogy az elfogadó attitűd általában nem csoportra irányul, hanem személyekre, függetlenül attól, hogy milyen kisebbségbe tartozik vagy nem tartozik a másik, tehát aki nyitott, az mindenkire nyitott, aki meg nem, az mindenkit utál a melegektől a pirézekig - ráadásul általánosságban véve a kirekesztő attitűd nem párosul bármi személyes kapcsolattal az adott csoporthoz, csak úgy a priori utálnak címkéket. (Bár ezt nyilván lehet rangsorolni elutasítottság szerint.)
#381351 | 2020. 10. 13. 15:28
Jó cikk, de tapasztaltam többször, hogy az LMBTQ--t, harcosa védő emberek, rólunk hogyan beszélnek. Persze vannak kivételek. Ezért is tartom fontosnak a skálát. Mi utilitaristák szeretünk skálázni. Kinsey skálája is világhíres lett. Ha a hetero-homo skálán is sok fokozat van, más téren is alkalmazhatnánk ezt a módszert.

Ja, hogy akkor kibukna a valóság? Az LMBTQ-val méretéhez képest sokszoros mértékkel foglalkoznak, olyanok is, akik nem érintettek. A saját mundérunk becsülete sem számít? Másfajta kirekesztésekről pedig nem lehet itt beszélni, a BDSM-ről meg máshol nem lehet szót ejteni, és kezelje az ember átfogóan a helyzetet. A rendszer tesz róla, hogy ez kvázi lehetlen legyen. Aki mégis megteszi, vagy törlik az írását, vagy ha kint marad, az "elfogadó" tömegek virtuálisan letámadják.
Törölt felhasználó
#381350 | 2020. 10. 13. 15:14
https://hvg.hu/elet/20201013_Gyarmathy_Eva_A_kesztetesek_hatalma
Törölt felhasználó
#381349 | 2020. 10. 13. 15:13
Alex: Te engem szinte soha nem értesz. hol írtam én az említett személy vagy életkor szexuális aktivitásáról??
#381346 | 2020. 10. 13. 15:02
Úgy tudom, szexuális értelemben a görög-római kor elég nyitott volt.

A jelennel pedig az a bajom, hogy elfogadást prédikálnak, de a valóságban ez csak pár trendnek kikáltott csoport elfogadásáról szól. A közép-korban legalább - sokan, - nyíltan felvállalták, hogy kirekesztő ek, és nem sunyiban gyűlölködtek egyes csoportok ellen. Legalábbis én így tudom.
Törölt felhasználó
#381344 | 2020. 10. 13. 14:50
Ezen esetben gondolom meg van az a kor is, amig sexualisan aktiv lehet....
Ezen cselekvesek nem kor fuggoek.
Sokkal inkabb mentalis allapot
Törölt felhasználó
#381342 | 2020. 10. 13. 14:24
Mondjuk én nem értek ezekhez a dolgokhoz, de szerintem tök fölösleges a mesékkel baszakodni. Ha nem hat a gyerek szexuális fejlődősére, vagyis nem árt, akkor a viselkedéskultúrájára sem fog hatni a gyereknek. Egyébként a másság üldözése evolúciós, tök mindegy ki lesz a többség semmivel sem lesz jobb a kisebbségnek, mint most. Az egész tortúra ami most megy nem fog megszűnni, ha teret nyernek majd ők üldöznek bennünk BDSM kedvelőket, nem a vaníliák. Ennyi. :D
Törölt felhasználó
#381341 | 2020. 10. 13. 14:24
egy könyv, ami igaz történet alapján készült ...

érdemes a cikket végigolvasni. az egész világ meg van őrülve


https://telex.hu/kult/2020/10/11/meg-mindig-csipi-az-emberek-szemet-egy-artalmatlan-mesekonyv
Törölt felhasználó
#381340 | 2020. 10. 13. 14:02
Mondjatok egy olyan kort, ahol volt egymásfelé elfogadás. Csak egyet.

B. közismert LMBTQ - ért (is) sokat tevő férfi volt. Értették? Max kevesen, pedig sokat tett, sokakért.
A fotel-forradalmárok meg semmi mást nem tudnak, mint sározni, de elfogadom, hogy ilyen is van és sajnos lesz is.
Amikor ilyen morális, erkölcsi, meg hasonló megoldhatatlannak tűnő hozzáállásokról beszélgetünk egy könyv jut az eszembe, és a sokatmondó címe:
Emberi - túlságosan is emberi
F. Nietzsche

Az említett mesekönyv historya Amerikába is eljutott és írt róla a Time.
https://litera.hu/magazin/osszeallitas/mesorszag-lazar-ervin-ban-zsofia.
#381339 | 2020. 10. 13. 13:18
B.E. mint Bagdy Emőke? Azt mondják kiváló szakember, de számomra nagyon erősen konzervatív. A magam részéről igyekszem feldobni a labdát olyanoknak, akiknek megvan a megfelelő tudományos eszköztáruk, hogy foglalkozzanak egy adott témakörrel.

Szerintem az elfogadás kérdése pedig egy olyan sláger téma, ami megérne egy komolyabb, szakmai misét.
Törölt felhasználó
#381338 | 2020. 10. 13. 13:15
épp tegnap állapitottam meg magamban B.E-ről, hogy aki 79 éves, az már ne nyilatkozzon szakmailag. vagy mellékelje a demencia indexét.

pedig régen jó szakember volt ...