Álmodik-e az AI elektronikus bárányokkal? Avagy nem lesz itt skynet

BDSM Blogok » Blog - Mayorah » Álmodik-e az AI elektronikus bárányokkal? Avagy nem lesz itt skynet
Mayorah (37)
Domináns, Fetisiszta, Szadista
Férfi, Hetero
  • Hitelesített profil
  • Van nyilvános albuma 
  • Van blogja 
2020. 11. 30. 23:00 | Megjelent: 859x
TLDR: Ez a blog nem igazán fog sem BDSM-ről vagy az emberi vonzatairól szólni, szóval ha csak ötletet, vagy recskamatériát jöttél gyűjteni, akkor szerintem jobb ha továbbkattintasz, mer' ez biza nem lesz egy fa szállító gépjármű téma. Nem várom, hogy sok embert érdekeljen amiről írni fogok, de leírom, mert engem érdekel. Meg azt is gondolom, hogy igen erős társadalmi vonzata is van amiről írok ebben a blogban, szóval valójában mindenkit érint, ha más nem azért mert "há' mán' az unokám mindig azt a fárnya okostelefonyt böködi", és talán valamennyit megértesz abból miért.

Szóval volt szerencsém megnézni egy diskurzust az mesterséges intelligencia (továbbiakban AI) veszélyeiről, lehetőségeiről és jelenlegi helyzetéről. Ami számomra azért is érdekes, mert az elmúlt pár évben volt szerencsém AI programozással foglalkozni, igaz semmi úttörő technológiáról nem volt szó nem én vagyok a következő Neumann Jani, de arra elég volt, hogy belelássak, hogyan működik. Szóval kicsit ködpiszkálok, amennyire lehet konyhanyelven.

Szóval először tisztázzuk le AI-nak milyen szintjei vannak. Nagyjából két szintet szoktak megkülönböztetni (én hozzáadok önkényesen egyet). Korlátoztt AI, Általános AI, valamint az kreatív (tudattal rendelkező) AI (ez a harmadik a saját kategóriám, csak a szemléltetés végett, meg azt gondolom ez egy külön szint)


Kezdjük a Korlátozott AI-al. Ez a típus ami egy nagyon specifikus feladatot tud ellátni, jelenleg a technológia itt jár (és egy darabig itt is maradunk). A nagyon specifikus azért kicsit tágabban értelmezhető, például képes lehet önálló autót vezetni (de csak azt, nem fogja kivinni a szemetet, lázadni meg különösen nem fog). Vagy pl. a faszbukk algoritmusai targetált kontenttel bombázni, hogy aztán jól bele ragadjunk a saját véleménybuborékunkba. Ami mögött egyébként nem cukorhegy gonosz kis gyíkember terve áll, hanem a kék AI-nak az a feladata, hogy olyan kontentet toljon eléd, amire rá is kattintasz, ha nem kattintasz rá, az nem hoz pénzt cukorhegynek (mondjuk ezt akár gyíkemberkedésnek is vehetjük). Aztán személyes véleménybuborékod a regisztrációd után néhány napon belül kialakul, mivel tételezzük fel, hogy kis cuki cicára kattintottál először, aztán egyre több és több cicás kontentet fogsz kapni, egészen addig, amíg már nincs más a faladon, csak macskás kontent, és azt hiszed semmi más nem létezik csak a cuki kiscicák, aztán ahhoz képest amikor kimész az utcára igen erősen pofán csap a valóság, és nézel mint a borjú az újkapura, hogy miért hagyta a tiszteletre méltó gazdi a kutyaaknát az ajtód előtt. A vélemények is ezért tolódtak el a szélsőségek felé, mivel egyrészt a szélsőséges vélemény jobban kiszámítható (és reklámokkal targetálható), másrészt mivel csak egy oldalról kapsz véleményeket, ezért egyre inkább eltolódsz az adott oldal szélsősége felé (és ez már néhány nap aktív használat alatt eldől). Ennek a következménye az is, hogy a politikai és társadalmi diskurzus gyakorlatilag megszűnt, mert egy baloldali vagy jobboldali nézeteket valló személy csak a neki tetsző híreket kapja, amit előszeretettel fogyaszt. Így esélytelen, hogy találkozzon bármilyen más nézőponttal. Gyakorlatilag egy akaratlan propagandát tol le az AI az emberek torkán. Pontosan emiatt gondolom, hogy mindenkit érint ez a téma, mert az AI az nem egy jövőbeni távoli dolog, hanem a mindennapi életünk része, és legtöbben nincsenek is tisztában vele, hogy miért mindenki hülye a neten csak ő a helikopter.

Ettől függetlenül azért a Márkó gyerek kék világán kívül van nagyon sok minden, ami jó is. Csak hogy néhány dolgot említsek, önvezető autó ami ha elterjed a balesetek száma drasztikusan konvergálni fog a nullához (akkor is jobban fog nálad vezetni, ha te vagy a Niki Lauda), orvosi robotok akik nem hibáznak, így nem fog nagyfaterod meghalni, mert az orvos benne felejti a gézt és úgy varja össze (igen, ez személyes példa), fordítóprogramok, AI vezérelt telefonközpontok, egészség monitorok, gyártási technológia optimalizáló programok (kevesebb szemét, kevesebb környezeti ártalom), energiaellátás optimalizálás, napestig sorolhatnám, mivel úgy nagy általánosságban az életünk sokkal könnyebb lesz, szóval még több ember fogja megöngyilkolni magát, mert nincs elég szívás az életében, és nem bírja elviselni a nagy jólétet. Az igazság, hogy már így is jelen van az élet minden területén, az okostelefontól, az okosmikrón és okosrózsafüzéren át az okoszokniig (igen ez tényleg létezik), szóval itt az ideje megszokni és megtanulni használni, mert ez már maradni fog velünk, sőt egyre jobban el fog terjedni. Mert ha nem tanulod meg használni, akkor te is ott ragadsz az okoswc-d által generált véleménybuborékod közepén (és igen már ez a csodás találmány is létezik, ha azon gondolkodsz mire jó, akkor arra, hogy vizsgája a betojás minőségét és szól hogy orvoshoz kéne menned, vagy hogy kevesebb pacalt kéne betúrnod). Ami azt illeti annyira mindenhol jelen van már, hogy ha az összes AI-t lekapcsolnánk, akkor előbb fogyna el a töltényed a tárból, mint hogy leérnél a sarki közértbe a reggelindító kőműves aktimeledért, szóval már túl vagyunk azon a ponton, ahol tehetnél bármit ellene, ha csak nem akarsz egy jóízű reggeli kis anarchiát az aktimeled mellé.

A lényeg meg, hogy a korlátozott AI nem fog világvégét hozni, hacsak az okosturmixgépek fel nem lázadnak és a világ összes gyümölcsét ledarálják reggeli turmixnak, de akkor majd jön a T-100as Botmixer a 80as évekből és megment minket.


Most pedig jöjjön egy kis skynet bullshitelés:
Az általános AI az már egy teljesen más szint, ami bármit képes elvégezni. Ha azt mondod neki, hogy főzzön kávét akkor kávét főz, ha azt mondod, hogy mosson ki kimos, képes lehet emberi nyelven beszélni, arcmimikát utánozni, lecummantani, ahogy eddig egy csajod se tudott, aztán kimosni magát (bár ehhez azért a robotikának is fejlődnie kell még) stb. Szóval akár emberszerűen viselkedni (megtévesztésig). DE ez nem jelenti azt, hogy létezik saját akarata, öntudata, hanem minden az előre meghatározott módon és parancsvezérelve (mint a jó szub) azaz determinisztikusan történik a lekódolt algoritmusai mentén. Számára semmi nem jelent semmit, pusztán feldolgozandó adathalmaz és parancssorozat. Szóval ha azt mondod neki, hogy állj akkor meg is fogja tenni, nem fog elgondolkodni, hogy felülírja-e a parancsot (ha meg rendszerhiba lesz, akkor az nem olyan lesz, hogy megtagadja a parancsot, hanem elkezd neked brakedancelni mint egy fogyatékos, mert az egész kód kékhalálra fut, bár kifejezetten kínos lehet, ha mindez épp a szájában történik). A legnagyobb hiányossága egyébként ennek a szintnek az, hogy nem képes egy dologra, amire az ember igen, mégpedig új gondolatokat, ötleteket formálni, ami még senki másnak nem jutott eszébe előtte, pusztán a meglevő információkat képes feldolgozni. Ezért ha meg is lesz a általános AI, nem fog megoldódni két nap alatt az emberiség összes problémája, igazából egy sem, maximum többet nyaralhatunk az Adrián, mert a repetatív szellemi és fizikai munka nagyrésze kiváltható lesz mesterséges intelligenciával (ami mondjuk egy komoly társadalmi krízist, meg géprombolást fog okozni rövidtávon, mert az a 19.században is mindent megoldott). BTW ez úgy minimum(!) 25-30 évre van innen.

A nagy szavak amiket a nagy cégek tolnak ezzel kapcsolatban az csak marketing humbug. Gondolom mindenki hallott már a festményeket vagy zenét készítő AI-ról. A zeneszerző AI, viszonylag egyszerű, mert a zenében meghatározott számú hang van és jól definiált hogy melyik hangközök amik az ember számára kellemes élményt nyújtanak (csak úgy pár száz éve), így csak le kellett programozni ezeket a szabályrendszereket, és ementén generál a program random zenéket az embernek, de soha nem fog előjönni bármivel ami ezen a szabályrendszeren kívül esik. A festménykészítő program kicsit bonyolultabb, ott arról van szó, hogy egy nagy kép adatbázisból mintákat vesz a program, és azt különböző szabályok mentén egybeforrasztja (némi véletlen zaj generálással vegyítve), de ismét előjön az, hogy újat nem fog tudni alkotni, pusztán a meglevő adatbázisából merített anyaggal tud dolgozni, hacsak egy teljesen véletlen szerű pixelhalmazt nem nevezünk újnak (de ott is csak szabályokat követ, csak épp a szabály, hogy köpjön ki valami véletlen ganyét). Ez persze hétköznapi ember számára csodaszámba megy, de nincs mögötte semmi kreativitás. Persze ha csak egy jól kinéző képet szeretnél a névjegykártyádra akkor tökéletes lehet egy ilyen program.


Kreatív (öntudattal rendelkező) AI: Nos itt kezdődik az igazi ínyencség. CSAKHOGY ettől olyan távol vagyunk, mint ide az alfa-centauri... Szóval nagyon. Az egyik legnagyobb probléma, hogy még senki sem érti, hogy a tudat, hogy jön létre az agyban (ha meg vagy győződve, hogy isten meg lélek, akkor nincs mit parázni, mert akkor nem lesz itt sose kreatív AI). Amíg ezt nem értjük meg, addig lehetetlen feladat elkészíteni egy Kreatív AI-t, kivétel persze, ha valami véletlen folytán pont beletrafálunk (nem, nem fogunk). DE van egy másik probléma is, ami miatt egy darabig biztos nem fogunk beletrafálni, mégpedig hogy az emberi agy nem binárisan működik, így jó eséllyel a jelenlegi technológiával lehetetlen megoldani. A kvantumszámítógép talán megoldja ezt a problémát, de erre semmi grancia nincs, és még ez is min. 15-20 év mire konszumer szinten meglesz, és csak ezután lehet elkezdeni az egésszel kísérletezni egyáltalán. Szóval amíg nem jövünk rá, hogy mi a tudat nyitja, addig nem lesz itt skynet. Igaz utána is csak ki kell húzni a konnektort a falból... Szóval az egész kreatív AI dolog pusztán sci-fiben létező valami, amitől még nagyon nagyon távol vagyunk, ha egyáltalán valaha is lehetséges lesz. Ha 50+ vagy akkor nem kell paráznod, hogy a ciri, amit az unokád vett majd jól öntudatra ébred, és álmodban kicseréli a gyógyszert. Mondjuk ha most születtél akkor esetleg benne van, de akkor meg az egész úgyis az életed része lesz, és meg sem fogsz lepődni.


Summa meg az, hogy nem a skynettől kell fosni, az még távol van, hanem a már meglevő technológiát kell megfelelően szabályozni, hogy a mesterséges intelligencia az előnyét használjuk ki, és ne csessze szét teljesen az egész társadalmat a kék meg az ehhez hasonlók. Igaz, politikai motivációt erre nem sokat látok pusztán üzleti érdekeket. Mindez persze teljes mértékben irreleváns, ha globálisan megfőlünk mint a békák, vagy valaki megnyomja azt a nagy piros gombot, esetleg a másik félmillió világvége szkenárió egyike beteljesül. Valójában azonban, nem az AI a veszély, hanem mi saját magunkra...

Hozzászólások (13)


#387380 | 2020. 12. 01. 23:12
így van. abban az értelemben tényleg kevésbé jó példa, hogy pontosan tudtuk, hogy milyen hiba ellen kell dolgozni, és mikor lenne gebasz, ha hagynánk. de abban senki nem volt biztos, hogy mit okozhatott volna.

az már tényleg csak porhintés volt, hogy a fontosabb helyeken személyes inspekció volt. ha beütött volna valami szar, akkor már semmit nem tudtam volna csinálni. de legalább lett volna kit pofán vágni, köpködni :)
#387379 | 2020. 12. 01. 19:31
BTW elfeljtettem leírni, hogy az előző üzenetemben félreérthetően fogalmaztam. Nem a veszély mértékét fitymáltam, hanem azt, hogy ismert probléma ismert megoldással rendelkezett. Ilyen értelemben értettem, hogy "nem volt valós veszély", a valós veszélyt én úgy definiálom, hogy ismeret vagy ismeretlen probléma, amire a megoldást nem tudjuk. Persze, ha mindenki hagyta volna lerohadni az egészet, akkor jött volna a káosz, de itt azért igen komoly anyagi érdeke volt sokaknak, hogy ez ne történjen meg.
#387378 | 2020. 12. 01. 19:27
Oké, azt nem vitatom el, hogy a 2038as problémában is lesz jónéhány munkaórája sok embernek, meg azért anyagilag is kemény móka lesz. Mondjuk humoros azért, hogy ott kellett szilveszterezned egy 40 éve ismert probléma miatt. Úgy látom ott is akkor megvolt, a hagyjunk mindent az utolsó pillanatra mentalitás...
#387377 | 2020. 12. 01. 19:21
"kevesebb hacker van mint alkoholista..." :)

az Y2K előre nem látott probléma volt. igaz, hogy már a hatvanas években rájöttek, de az ötvenes években került bele! pánik volt, és okkal. a pániknak köszönhető, hogy óriási erőfeszítések történtek és ezért kerültük el az összeomlást. kétségtelen, hogy jó üzlet volt, én is részt vettem benne. akkor varsóban, a központi bank géptermében szilvesztereztem. egy elhárított katasztrófa sosem szól akkorát, mint ami bekövetkezik.
#387375 | 2020. 12. 01. 18:21
Y2K mondjuk rém rossz példa, mert ott csak tömeghisztéria volt, meg pánikkeltés. Az meg hogy előhoztak pár "szakértőt" akik pénzért eljátszották, hogy itt a világvége, még nem jelenti azt, hogy a veszély valós volt, pusztán át kellett írni jópár sor kódot. Nem egy előre nem látott problémáról beszélünk, már az 60as években is tudták, hogy ez problémát fog jelenteni, csak akkor még 1mb memória se volt a gépekben, és releváns volt az a 32 bit amit a timestampeken meg tudtál spórolni. Ma mikor átlag 16giga memória van a gépekben ez már irreleváns.

"legközelebb 2038-ban lesz hasonló."
Mondjuk azt el tudom képzelni, hogy valami 60as évekből maradt múzeumi program még majd ezen fennakad, amit már senki nem használ, de emiatt nem lesz világvége. Meg ha te gondoltál erre a problémára más is megtette, és minden lényeges programban át fogják írni az 32 bites timestampről, 64 bitesre ami meg az univerzum végéig kitart. Sőt már ebben a pillanatban is kevés olyan rendszer maradt ami még 32 biten fut.

"működésében sem lehetünk 100%-ban biztosak. nincs rá módszer, hogy előre biztosak legyünk a hibátlan működéséről"
Abban igazad van, hogy a "black box" hatás egy kellően komplex problémánál előkerül (és ez tényszerűen az). De ez nem jelenti azt, hogy ne lenne determinisztikus, és csak úgy a semmiből valami kódbázis által megmagyarázhatatlan dolgot művelne az AI, pusztán előferdülhetnek kiszámíthatatlan hibák, és eredmények. De aztán megnézed a kódod, meg a logokat és rájössz, hogy miért is történt a hiba, aztán javítod. Ha ez nem így lenne, akkor az AI fejlesztés nem haladt volna semmit az elmúlt 30 évben, mert már 30 éve is túl voltunk azon a komplexitási szinten ahol már megjelenik a blackbox hatás. Emellett egy programkód bárki bármit is mond determinisztikus marad (pszuedo randomról most inkább nem beszélek, egyrészt mert determinisztikus marad a program, másrészt mert azért érdekes lenne, ha mondjuk egy orvosi robot véletlenszerűen választaná ki, hogy épp a veséd vagy a szíved műtse meg :D Random értéket, maximum a beszédmodulnál tudok elképzelni bizonyos mértékben, egy általános AI esetében még annyit sem). Abban viszont én is biztos vagyok, hogy az első általános AI bugosabb lesz, mint egy sáskajárás. Meg azért egy exit funkcionalitást beleteszel a kódod fő ciklusába, amit nem írható memórián tárolsz, és bármikor leállíthatod.

Amire egyébként látszólag kevesen vesznek számításba az AI-al kapcsolatban az, hogy igen hibázni fog, de úgy csinálunk mintha az emberek sose hibáznának. Az AI sokkal kevesebbet fog hibázni mint a legnagyobb zseni aki valaha élt. (Már persze kellő tesztelés után)

Zárszóként mert már így is túl sokat írtam. A legnagyobb veszély nem az öntudatra ébredt robot, hanem a hacker aki majd meghackeli az autódat, aztán nekivezet a falnak. Bár ha itt járunk ha egy részeg sofőr aki neked megy sem jobb indok otthagyni a fogad. Részeg sofőr mindig lesz, de a hacker ha 1x-2x eljátszotta a trükköt, akkor utána a biztonsági rész fixálva lesz. Meg azért kevesebb hacker van mint alkoholista...
#387368 | 2020. 12. 01. 17:21
mivel nem tudjuk pontosan, hogy mitől alakul ki az öntudat (pontosabban egyáltalán nem tudjuk), ezért öntudattal rendelkező gép szándékos megalkotása tényleg a nagyon nagyon távoli jövőbe tehető.

de nem is cél ez, hiszen öntudattal rendelkező teremtmény van annyi, mint a szemét. és sok helyen pont ez a probléma.

de véletlenül "beletrafálni" talán nem lehetetlen. épp azért, mert nem tudjuk, milyen bonyolultságú, milyen felépítésű rendszernél következhet ez be. ha egyáltalán lehetséges lélek nélkül.
#387367 | 2020. 12. 01. 17:06
az a helyzet a programokkal, hogy még egy egyszerűbb algoritmus működésében sem lehetünk 100%-ban biztosak. nincs rá módszer, hogy előre biztosak legyünk a hibátlan működéséről. a futtatási környezet hatásai megjósolhatatlanok. erre legismertebb példa a Y2K volt. (legközelebb 2038-ban lesz hasonló.) de sok ilyen van. hatalmas programrendszerek olyan ősi programrészeket is használnak, amiről senki nem tudja, hogy pontosan mit tartalmaz.
#387359 | 2020. 12. 01. 10:37
Jelen pillanatban annyira az út elején járunk, hogy azt sem tudjuk, hogy egyáltalán létre lehet-e hozni kreatív AI-t. Az általános AI persze már simán megugorja a Turing tesztet (igazából a Turing tesztet asszem pont 1-2 éve ugrotta meg valami AI), ami épp elég arra, hogy az embereket megtévesszen és elhiggye, hogy önálló akaratú létformáról beszélünk.

Meg azért egy kérdést nem boncolgattam. Mégpedig, hogy az is kérdéses, hogy mi emberek mennyire vagyunk "determinisztikusak" (lásd: Szabad Akarat), mert azért sokszor azt gondolom, hogy mi is szabályok mentén működünk, és nekünk is megvan a "program" amin futunk. Ha meg így tekintünk a gépre, akkor a különbség annyi, hogy a gépek programját mi emberek írtuk, és pontosan ismerjük, hogy mi lesz a program elfutásának eredménye.
#387358 | 2020. 12. 01. 10:31
Régebben hallgattam egy előadást (meg talán anno olvastam is utána) Z. Karvalics Lászlótól ebben a témában, és ő is azt fejtegette, hogy az csak a popkultúra által sugallt kép, hogy veszély ilyen nagy lenne. Igazából nagyon távol állunk a Skynet-szintű mesterséges intelligenciától, a jelenlegiek inkább a gyors adatcserére és gyors adatelemzésre épülnek, ami megtévesztő lehet az emberek számára.

Viszont ténylegesen léteznek alarmista tudósok, akik szerint így, vagy úgy, de eljutunk ide, ezért erre ügyelnünk kell.
#387355 | 2020. 12. 01. 09:00
Jah értem, a 2020 tévesztett meg, valami idei esemény próbáltam előhívni a szürkeállományomból, mert ezek a "kollektív téveszmék" már itt vannak velünk néhány éve, igaz a bezártság tényleg ráerősített a paranoiára.

Amúgy számomra elég érdekes dolog ez a "háttérhatalom" gondolkodásmód. Valahogy a legalapvetőbb problémába sosem gondolnak bele az emberek. Mégpedig ahhoz hogy, hogy az egész világot "irányíccsák gyíkemberek", ahhoz az kell, hogy gyakorlatilag több millió ember közül soha ne legyen egy sem aki kitálal. De mégis ez valahogy hihetőbb számukra, mint hogy ilyen az emberi természet, és egy ilyen társadalomban akarunk élni. Vagy úgy is fogalmazhatok, hogy a jelenlegi társadalom a summája az össz. emberi vágyaknak. Bár ha ezt elfogadnák, akkor el kéne fogadni azt is, hogy bizony a világ miattuk is gáz, nem csak mások miatt.

Emellett az is humoros mikor meg egy-egy bennfentes kitálal a valóságról (pld.: NSA), akkor érdekes módon senkit nem érdekel tovább, mint két hét Hogy miért? Vsz. mert nincsenek gyíkemberek a képben, és sosem derül ki semmi világméretű elnyomószervezet a háttérben.
Mayorah Törölt felhasználó
#387354 | 2020. 12. 01. 08:47
Akár arra is. De tulajdonképpen a buborékokkal már te is valamennyire kitértél rá. Ahol a világ nem egyéni, hanem kollektív téveszmékben szenved. De sajnos a világot senki sem irányítja. Legalábbis abban az értelemben biztosan nem, ahogyan sokan gondolnak rá. Maximum csak van egy ilyen be nem teljesült vágyunk rá. És igen, akár a covidra is lehet gondolni. "Dugó van a városban." :)
#387353 | 2020. 12. 01. 08:28
Ezek a témák már sok helyen sok szempontból megvizsgálva publikálásra kerültek, szóval nem is számítottam rá, hogy ez a blog lesz majd, a nagy hűha. Inkább csak egy summát írtam, egy kicsit szakmai szemmel. Különösen, hogy az AI nem az ördög, pusztán egy eszköz, amit jóra is és rosszra is használnak, akarva vagy akaratlanul. Meg azért az amerikai filmekben a programozók enyhén szólva totális debilnek vannak beállítva, hogy a legegyszerűbb teszteket nem végezték el az adott AI-on.

"csipkecsodagyógyteán túl kiterjed az élet más területeire is"
Egyébként pontosan ezért hegyeztem ki kicsit az egész blogot, a cukorhegyre, mert ez az amivel legtöbben találkoznak. Meg jelen pillanatban ez az ami legnegatívabb hatással van az életünkre. A harci drónokat pl. nem akartam beleszőni a topikba, mert az is kényes téma, de akkor tényleg regény lett volna a blogból, ha mindenre kiterjedő analízist írtam volna róla.

"A kollektív pszichózis és skizofrénia pedig 2020-ban kibaszottul felerősödött"
BTW milyen értelemben? Vagy a covidra gondolsz? Kicsit most egy kő alatt élek az elmúlt pár hónapban, el vagyok foglalva a saját projektjeimmel, és kevésbé követem a világban történő dolgokat.
Törölt felhasználó
#387348 | 2020. 11. 30. 23:42
Tök jó cucc. Már épp azon gondolkodtam, hogy írok egy blogot, hogy írjon már valaki egy blogot. :)
Mindenesetre volt amiről már korábban írtam itt, a "tudat manipulátor marketing algoritmusokról", ami szerintem az egyik legnagyobb szopóka nyalóka a mai világban, mert kiszámíthatatlanok, hogy milyen következményekkel járhatnak, és a csipkecsodagyógyteán túl kiterjed az élet más területeire is. Lásd: Cambridge Analytica, Social Dilemma, vagy Jaron Lanier bestsellere. A kollektív pszichózis és skizofrénia pedig 2020-ban kibaszottul felerősödött. És hát a legnagyobb szopóka pedig az, hogy a negatív dolgok hosszabban és mélyebben rögzülnek az emberek fejében.