A dominancia, mint lehetőségi alap

BDSM Blogok » Blog - Azurit » A dominancia, mint lehetőségi alap
2017. 10. 23. 12:05 | Megjelent: 1372x
Kulcsszavak: Kerekasztal
Az egyik tag egy remek levelet küldött a mennyiség-minőség kérdése kacspán. A mellett érvelt, hogy a BDSM egy emberi viselkedésforma. Így az abban megnyilvánuló dominancia sajátosan emberi, attól el nem választható, természetében hasonlít az ember természetéhez. És ahogyan az embernek van egy mennyiségi és egy minőségi aspektusa is, úgy a dominanciának is lehet.
Bár én fordítva indítottam a gondolatot -az általánosan megértett dominanciát levezetni a BDSM-re-, de sokat segített a gondolat. Változtatok az aspektuson.
Az induktív gondolkodás a dominanciáról, amely során a részekből következettem az egészre, hozott pár érdekes gondolatot, de nem bírt el a dominanciával. Lássuk, mit hoz a dedukció, induljunk ki az általános fogalomból, és próbáljuk meg levezetni az egyes jelenségeit.
De mielőtt nagyon elrugaszkodunk a földtől, emlékeztetem magam Fichte belátásra: "hogy valaki milyen filozófiát választ, az tehát attól függ, milyen ember: mert egy filozófiai rendszer nem valami holt ruhanemű, amelyet tetszés szerint felölthetünk és levethetünk, hanem átlelkesíti annak az embernek a lelke, akié." Így bár igazságokra törekszem, tudom, hogy a végső igazság nincs birtokomban. Tegyétek hát ti is mellé a saját belátásaitokat.
Ha minőségként kezdem el vizsgálni a dominanciát, akkor az első kérdés, ami beugrik, hogy köthető-e hozzá értékítélet.
Intuitív sejtésem alapján igen. De a múzeumban láttam, a dominanciának vaskosan van egy biológiai alapja, amely természettől adott. Ha viszont valami a természettől adott, akkor annak nincs értéke a szememben. Véleményem szerint senki sem értékelhető azért, mert alacsony, magas, szőke vagy barna, elsődleges nemi jellegei hogyan alakultak. Ezektől nem lesz valaki a szememben több, se kevesebb, mert nem felelős érte.
Másrészről azt látom, hogy a dominancia tud nagyon pozitív értékeket hordozni. És a másik oldalról, embertelen károkat is okozhat. Tehát mégis csak szükséges valamilyen értékítélettel ellátnunk. De mi lenne ennek az alapja!
Ó, én buta, majdnem átvert a megfogalmazás! Nem a dominancia hordozza az értékeket, hanem maga az ember, aki domináns. Így maga a dominancia értéksemleges, pusztán egy alap, amit lehet jóra és rosszra is felhasználni. Ahogyan tisztelem az erőt, ha az házat, vagy templomot emel, és mélyen megvetem, ha az erő bántalmaz, éppígy állok a dominanciával is.
Kezd sokkal izgalmasabb kérdés lenni, hogy milyen megvalósítások mentén lesz értékké a lehetőség...

Hozzászólások (16)


Törölt felhasználó
#257997 | 2017. 10. 24. 01:26
A dominancica is csak egy eszköz, ami az azt alkalmazó kéztől (embertől) függ, jól írod. Ennek megfelelően a megvalósítás is szorosan emberfüggő lesz, ami a domináns fél építő vagy romboló vágyaiból, tetteiből fakad.
Értéket pedig csak az teremt, aki építeni, teremteni vágyik, és ismeri az oda vezető utat is.
Törölt felhasználó
#257975 | 2017. 10. 23. 20:26
Köszönöm, sokat segített
A három ponttal én is egyetértek, de még mindig megválaszolatlan a kérdés:
Mi a " fenétől " vagyunk akkor dominánsak, vagy nem dominánsak a BDSM- ben?
Törölt felhasználó
#257974 | 2017. 10. 23. 20:26
Köszönöm, sokat segített
A három ponttal én is egyetértek, de még mindig megválaszolatlan a kérdés:
Mi a " fenétől " vagyunk akkor dominánsak, vagy nem dominánsak a BDSM- ben?
#257968 | 2017. 10. 23. 19:42
Az interaktív múzeumban írtam pár biológiai markeréről a dominanciának. A természetes dominancia nem azonos a bdsmben betöltött domináns szereppel, de vélem, korrelál a kettő. A dominancia tipikus biologógiai jegyei a tesrméret (magas, izmos, erős csontozatú, ennek hatására markánsabb arcvonások), a hormonoknál is korreláci mutatkozik (tesztoszteron, pl), és még lehetne sorolni. Ezeket a biológiai nyomokat vicces kísérletek és kutatások igazolják. (Pl: amerikai katonák rangja és a dominancia markerei közti korreláció, hangmélység és szexuális vonzalom a nők részéről, a 100 legnagyobb amerikai cégvezető átlag testmagasságának a viszonya az amerikai férfipopuláció átlagmagasságához.), a csecsemők vérmérséklete közti különbségek... A hétköznapi értelemben vett dominanciára nagyon erőseb hatnak a biológiai alapok. Ebből nem következik, hogy: 1, aki az életben domináns, az feltétlen az ágyban is az. 2, aki az életben domináns, az feltézetlen a bdsmmel is kapcsolatba kerül, 3, aki biológiailag kevés markert hordoz, az ne élhetne dominánsként, akárt a hétköznapokban, akár a bdsmen belül.
Törölt felhasználó
#257954 | 2017. 10. 23. 18:56
" a dominanciának vaskosan van egy biológiai alapja, "
Bocs a kiemelésért, de így a legérthetőbb.

Milyen biológiai alapra gondolsz?
Tudtommal nem kellenek különleges képességek, méretek ahhoz, hogy valaki domináns legyen.
Törölt felhasználó
#257859 | 2017. 10. 23. 15:36
Ennyire ne legyünk sarkosak. :) Már eleve ott volt a sötét oldalon és nem átállt. :)
Törölt felhasználó
#257833 | 2017. 10. 23. 14:50
Akár egy jedi, aki átáll a sötét oldalra :)
Törölt felhasználó
#257815 | 2017. 10. 23. 14:35
Amit a sok olvasgatásom során tapasztaltam, hogy sokan kicsit csőlátásuak már, mert keresnek nagyon régóta és örülnek ha találnak. A csőlátást nem pejoratív értelemben gondolom. Csak kicsit gyengébben működnek a szenzoraik, az érzékelők, és nem veszik észre a jeleket, vagy nem is akarják, hogy valami nem teljesen kerek dolog, mert annak örülnek, hogy van, van valaki és a részletek felett elsiklanak. Szóval ami problémát szülhet a felismerésben a görcsösség, a nagyon akarás. Az akarás egyébként nem baj, de maradjunk óvatosak, mert elkerülhetik olyan dolgok a figyelmünket, ami miatt a későbbiekben több lesz a problémánk mint az örömünk és hasznunk
Azurit Törölt felhasználó
#257811 | 2017. 10. 23. 14:33
A nárcisztikus hangoztatja is.
A zsigeri meg... Megmutatja, hogy mi az
Törölt felhasználó
#257810 | 2017. 10. 23. 14:32
Szerintem vannak jelek, arra, hogy valaki nem kerek teljesen, bár van ami rejtett. Ezért nem árt ismerkedni, beszélgetni, mert kibújik a szög a zsákból és nem vakon bízni. Persze egy alap kell az indításhoz. Ítéletesnek, elzárkózónak nem kell lenni, mert mi van ha. De azért az óvatosság nem árt. Senkinek
#257805 | 2017. 10. 23. 14:30
Igen... Én is így gondolom. A "motorháztető alatt", ahogy itt ülök, olvasgatok és gondolkodom, azt hiszem az erényetika felé száguldok.
De a vizsgálódás talán a másik oldalról is érdekes lehet. Két ember, aki dominánsnak vallja magát, mindkettő ért alatta valamit. Miből lehet felismerni, hogy melyik az elmebeteg, nárcisztikus, vagy a normális. Szűkítem a kérdést: csupán ha csak a domináns oldalát látjuk, meg tudjuk-e állapítani róla, hogy milyen dominánssal találjuk szembe magunkat? Vagy a kettő megtévesztésig hasonlít egymásra?
Van pontenciál a témában, annyi szent, és remélem hogy a kis rágódás számotokra is hoz valami érdekeset. :)
Törölt felhasználó
#257797 | 2017. 10. 23. 14:23
Azurit. A jó alap a jó személyiség, a jó természet. Ennyi. Ha egy nárcisztikus vagy egy elmebeteg kezd dominálni, abból jó nem fog kisülni
#257791 | 2017. 10. 23. 14:18
Meglehet, hogy ahogy egyre jobban megértem a dominanciát, valami sötét karatere kezd kibontakozni. Szüksége van a jóra való akarat támaszára, hogy alkosson, és ne romboljon. Szüksége van a józan ész belátására, hogy védelmezzen, ne támadjon. De meglehet, hogy magából ezek az értékek levezethetőek. Nem tudom még, hányadán állok vele.
Azurit Törölt felhasználó
#257786 | 2017. 10. 23. 14:11
Ezt, hogy támaszra szorul, ezt higyan érted?
#257781 | 2017. 10. 23. 14:05
Az alapvetéssel én is egyetértek, de nem tudom még, hogy valóban következnek, elvárhatóak-e ezek a dominanciától, vagy a dominancia maga is támaszra szorul... Izgalmas út lesz, aminek nem vágnék neki, a nem lenne reménységem. ;)
Törölt felhasználó
#257777 | 2017. 10. 23. 13:52
Teljesen röviden. Ha rombol, tönkretesz, akkor nem érték, akkor károsító tényező. Ha épít, magasságokba emel, fejleszt, akkor érték. Szerintem.






 
Sütiket (cookie-kat) használunk a weboldalunk látogatásakor biztonsági és felhasználóbarát funkciók biztosítására, valamint statisztikai adatok gyűjtésére. További információ: Adatkezelési Tájékoztató