IQ, EQ, műveltség, nyers erő és egyebek

BDSM Blogok » Blog - Aranyliliom » IQ, EQ, műveltség, nyers erő és egyebek
2022. 02. 05. 17:07 | Megjelent: 839x
(Előhang, amit utólag voltam kénytelen megírni: Írásom nem áldozathibáztató, nem antiszemita, nem szól a fogyatékossággal élők ellen, nem politizál, nem érint semmilyen vallási témát. Ha bárki ilyesmit vél felfedezni, vegye le torzító szemüvegét!)

Az egyik kedvenc Örkény egypercesem.

- Hölderlin ist ihnen unbekannt? - kérdezte dr. K. H. G., miközben a lódögnek a gödröt ásta.
- Ki volt az? - kérdezte a német őr.
- Aki a Hyperion-t írta - magyarázta dr. K. H. G. Nagyon szeretett magyarázni. - A német romantika legnagyobb alakja. És például Heine?
- Kik ezek? - kérdezte az őr.
- Költők - mondta dr. K. H. G. - Schiller nevét sem ismeri?
- De ismerem - mondta a német őr.
- És Rilkét?
- Őt is - mondta a német őr, és paprikavörös lett, és lelőtte dr. K. H. G.-t.
(In memoriam dr. K.H.G.)

Már írtam róla korábban, leírtam, hogy jártam hasonlóan, csak szerencsére az én német őrömnél nem volt gépfegyver.
Egyperces, ezerfélekppen értelmezhető (imádom ezt), de leginkább a nyers erő és intellektus szembekerülését és 20. századi sajnálatos kimenetelű összeütközését láthatni meg benne.

De most nekem másról szól.
Arról, hogy párbeszédeink során hányszor válunk gyilkosokká, hányszor áldozatokká, és hogy látható-e, tudható-e, ki a gyilkos és ki az áldozat éppen.
Hogy lett volna elkerülhető dr. K.H.G. halála?
Persze, úgy, ha nem áll elő az a történelmi helyzet, ami előállt. De korunk adott, a jelent formálni nincs lehetőségünk.
Elkerülhette volna az agyonlövést, ha pl. hallgat. Vajon volt hozzá képessége (Shrek nyomán: jogod van a hallgatásra, képességed nincs.), képesség a csöndben maradni tudás képessége? Az. És nem is könnyű műfaj, igaztalanul lebecsüljük. Egyszerre kell a bennünk lévő késztetést uralni, és a másik fél igényeit (szeretne valamit hallani? mit szeretne hallani?) figyelembe venni. Nem könnyű. Nem is tudom, melyik a nehezebb.
Vagy észrevehette volna, hogy a másik száméra kellemetlen a téma, nem vevő rá (IQ, EQ). Sőt, azt is, hogy miféle folyamatokat indít el a másikban, hogy hat rá mindaz, amit mond (EQ). A művletség önmagában mit sem ér.
Mit tehetett volna az őr? Mondjuk, nem áll őrnek.. de ezen túl, elképzelhető lett volna, hogy így szól? "kedves Uram, kérem, ne folytassa, ez a téma engem rendkívül kellemetlenül érint, zavar, hogy fogalmam nincs, miről beszél, zavar, hogy azt érzem, hogy tudnom kellene, és frusztrációm pillanatról pillanatra nő, és félek, nem fogok tudni rajta uralkodni, ráadásul nem csak magamon kellene, de van nálam egy gépfegyver is..."... aligha várható el, ennyi önelemzés, önkontroll, önismeret, ahogy olyasfajta sem, hogy "hagyja abba, én nem tudtam tanulni, ezért meg ezért, és utálom a sorsom, de még inkább azokat, akiknek jobb jutott, vagy legalábbis korábban jobb jutott"... ez se remélhető. Az őr tehát, miközben látszólag nála a hatalom (gépfegyver), nem tudta befolyásolni a párbeszéd halálos végkimenetelét. Aki képes lett volna, bármilyen furcsa, talán az áldozat (a gyilkos attól még gyilkos marad). Ahogy, azt gondolom, konfliktusok során IQ, EQ lehet a béke fegyvere, ill. a lehetőséget ezek adják a konfliktus elkerüléséhez.

Hozzászólások (37)


#412531 | 2022. 02. 07. 07:13
Te vagy az erősebb,de nálam a kalapács,és jó,ha ezzel tisztában vagy,pont.
Jó volt olvasni a hozzászólásokat.
#412510 | 2022. 02. 06. 21:19
Egyébként döbbenet, hogy kik tudják meghúzni a ravaszt. És milyen ideológiából...

Nem tudom, néztétek-e a Gerilla című magyar filmet. Bár már maga a cím sem találat, de az üzenete, ölj vagy megölnek. Közben meg volt olyan francia katona Napóleon seregében, aki huszonötször töltött rá lövés nélkül. Igaz, ott még 30 m-ről látszott az ellenfél szeme, úgy kellett rálőni. Ez a képesség már nem IQ függő.
#412507 | 2022. 02. 06. 21:11
próbáljunk utánajárni, miből/kiből áll össze a 15% funkcionális analfabéta?
mert ha már a szülő felelőssége szóba került
szülői akarattal szemben semmit nem lehet
de a 15% funkcionális analfabéta (kéretik jelképesen érteni az egészet), azt meg fogja tudni tanulni, hogy kell meghúzni a fegyver ravaszát
#412505 | 2022. 02. 06. 20:45
bocsánat, hogy visszahoztam a témát.
#412504 | 2022. 02. 06. 20:42
így érthető.
nekem úgy tűnt, hogy amire utaltál a "család felelőssége"-ként, az a 15% funkcionális analfabéta. mert azt minden oktatási intézménynek és bármilyen fizetésű tanárnak kötelessége lenne sokkal kisebb százalékra vinnie.

az, hogy ki tartozik a felső 15%-ba, az már egészen biztos, hogy a családon is múlik.
#412492 | 2022. 02. 06. 18:16
A gyerek (az ember) egy komplex rendszer. Egy embert nem az jellemez, hogy tudja-e, mi a különbség a zárvatermők vagy a nyitvatermők között, vagy tudja-e használni a másodfokú egyenlet megoldóképletét. Ezt valóban az iskolában veszi/veheti fel. Minden többit pedig normális esetben a családjától. Azt is, hogyan viszonyuljon olyan felnőttekhez, akinek az a feladatuk, hogy ismereteket átadjanak, hogyan kollaboráljanak velük, hogy minél hatékonyabb legyen az információátadás stb. Ez mind a szülő felelőssége. Mert lehet, a tanár is "csinált" gyereket, ott nála a felelősség, de nehogy azt gondolja a kedves szülő, hogy a heti 5 nap, napi 6-8 órában az iskola (meg a 150e-s fizetésű tanár) majd bepótolja, amit ő 20 év alatt elmulasztott.

Uff! Ez szubjektív vélemény, nem akarok senkit megbántani, és lehet, nincs is igazam, de attól még én így látom.
#412491 | 2022. 02. 06. 18:15
a felelősség szerintem a szülőé (értem ezt úgy, hogy legyen a család számára fontos az oktatás, és ezt érezze/tudja a gyerek, és legyen elvárás a tanulás), de a megvalósítást szakemberekre kell bízni (más kérdés, vannak-e, megtalálhatóak-e stb.), ez meg az ő felelősségük
ahogy a szülő felelőssége, hogy eljusson orvoshoz a beteg gyerek, de a gyógyítás már az orvosé (a szülővel együttműködve)

a szülő a legrosszabb tanára a gyerekének jellemzően, ha tananyagról van szó (most nagyon aktuális, épp szünetet tartunk legkisebbel, de gyűrjük a katasztrofális házit :( )
a szülő mint példa, a családi együttélés mint minta, tagadhatatlanul a legerősebb "tanítás"
#412487 | 2022. 02. 06. 17:43
csak egy pillanatra térnék vissza az előző témára:
"tanár hatékonysága talán a tizede annak, amit a szülők megtehetnek. Tehát a felelősség elsősorban a családi háttéré"

csak az egyik szavadat kifogásolom: felelősség.
ha kötelezően az iskolában kell tölteniük rengeteg időt, hozzáértő szakemberekkel, akkor nehogy már a családé legyen a felelősség. normális az lenne, ha annyit kéne foglalkozni tanulással, amennyit a suliban töltenek. nem iskolaidőn kívülre tolni ezt házi feladatokkal, ráadásul a családra hárítani a felelősséget.
#412448 | 2022. 02. 06. 15:03
Nem. Igazából és jobban szeretek beszélni élőben ilyen témákról, az meg most nem releváns. Csak én odakívánkozónak éreztem a mondatodra. Nem akarom elvinni a témát...
#412447 | 2022. 02. 06. 14:29
erről akarsz beszélni?

a többi gondolatod nekem érdekesebb és blogreleváns volt :)
#412446 | 2022. 02. 06. 14:27
Félreértettél. Én az oktatást nem kizárólag az intézményes rendszerben értelmezem. Én tanítottam a közoktatásban egy rövid ideig, de már akkor az volt a véleményem, hogy egy tanár hatékonysága talán a tizede annak, amit a szülők megtehetnek. Tehát a felelősség elsősorban a családi háttéré, a profi szakemberek legfeljebb finomhangolnak, illetve speciális ismereteket adnak át.
#412441 | 2022. 02. 06. 13:49
igazad lehet
sajnos, én a jelenlegi magyar oktatást nem tartom a kiművelés, hasznos-értelmes tanulás színterének :(
#412440 | 2022. 02. 06. 13:48
Bocsánat, én a válaszodban levő "kiművelés" szót fordítottam oktatásra. Ezért értelmeztem úgy, ahogy.
#412430 | 2022. 02. 06. 13:01
nem terveztem írni az oktatás fontosságáról, mégis tettem volna? :)

a ma (~ elmúlt évek) általános iskolát végzők harmada (!) tekinthető funkcionális analfabétának, ill. olyannak, aki nem képes semmilyen szakmát elsajátítani alapkompetenciáinak fejlettségi foka okán
nekik bármiféle munka csak a digitalizáció lehetsőségeinek mesterséges visszafogása segítségével adható
NC (nocomment)
a valid információ adása-vétele egyre nehezebb, látszólag ez ellentmondhat a kommunikáció lehetőségeinek és áramlási gyorsaságának félelmetes fejlődésének, valójában teljesen logikus

nem tudom, mit tehet az egyén ebben a helyzetben (és ugye, a sok-sok egyénből áll össze mind a trendet alkotó, mind azt mozgató, mind azt követő/nemkövető tömeg), és nagy különbség van abban is (a mit tehet tekintetében), hogy milyen alapokat, esetleges mérföldkőnek tekinthető, mozdíthatatlan értéket/értékrendet hoz valaki magával
#412420 | 2022. 02. 06. 12:18
Amiben feltétlenül egyetértek veled, az oktatás fontossága. Amiben azonban szinte biztos vagyok, ennek is megvannak a korlátai, nem mindenható.

Vannak olyan nézetek, hogy ha a társadalmat "megfelelő" információval látod el, akkor 15% tud releváns döntést hozni. 15% teljesen reménytelen (hívjuk lapos-föld hívőknek őket), és 70% oda csapódik ahol hangosabbak. Ez jól mutatja a létező demokrácia korlátait, illetve azt, hogy mi az alapvető gond velünk. Csak személyes tapasztalat, volt egy önszerveződő, amatőr focicsapatunk, ahol ideológiai konfliktus alakult ki, és ezek az arányok brutálisan reálisnak tűntek akkor. Szintén érdekes, hogy nagyjából minden hatodik embert funkcionális analfabétának tartanak a fejlett társadalmakban, ami egész közeli a 15%-hoz. Tehát az ember, mint biológiai lény, erre képes. És a trendekhez való idomulás ott van a középső 70%-ban. A fogyasztói társadalom leszarja, hogy XY veszi meg a Tommy Hilfiger ruházatot, vagy a Breitling órát, a lényeg a profit maximalizálása. Csinál egy sztárkultuszt (celebek, influenszerek, sztársportolók, színészek) és ha ezeket elég hangosan artikulálja, a társadalom kétharmada az övé. Az "underground"-nak is megvannak a maguk ikonikus márkái. Utóbbi lehet, hogy külsőségeiben intellektuális értékeket használ, de többségében ugyanúgy fogyasztásközpontú a porhintés ellenére is. Én hiszek abban, az igazi érték soha nem instant. Pont attól értékes, hogy időt raksz bele. És itt nem a tükör előtt töltött időre gondolok.

Állítólag a szovjet időszakban, a szocialista tudomány felsőbbrendűsége jegyében csináltak egy minősítő rendszert a SZU-ban, és az alsó 10%-ot levágták, hogy az átlagot megemelhessék. Mikor újra mértek, az átlag teljesítmény ugyanott volt. Szóval ez sem működik. Az emberek döntő többsége a relatív pozícióját figyeli és annak fenntartására törekszik. A lecsúszó réteg is újratermeli magát. Ma egy átlag magyar sokkal jobban él, mint Mátyás király, mégsem érzi magát kiválasztottnak, mert más a referencia, amihez viszonyít.
#412419 | 2022. 02. 06. 11:44
szerintem még millió dologról szól (Örkény zseniális), de a lényeg, hogy szóljon valakinek valamiről :)

azt hiszem, sokunknak feldolgozhatatlan/feloldhatatlan,ha belegondol, mennyi értéket tud nulla perc alatt elpusztítani az erőszak, a nyers, kontrollálatlan erő, a véletlen, meggondolatlan brutalitás... és még érthetetlenebb és elfogadhatatlanabb, ha mindez tudatosan, pláne, tervszerűen történik
megoldást nem tudok, max. idealizált, naiv utópiákat megidézni

ugyanakkor (és most itt egy nagy ugrás) meggyőződéssel vallom, hogy magunk (és gyerekeink, unokáink) teljes körű "kiművelése" kell(ene), hogy a szemünk előtt lebegő idea legyen (mindenkori lehetőségeinkhez viszonyítva), szellemi-lelki-testi értelemben is, és nem hsizem, hogy hierarchiákban kellene gondolkodni e területeket illetően, billen a szék, bármelyik lába is rövidebb (és ez adhat bizonyos fokú védelmet a nyers erővel szemben is)

a választás lehetőségét mint olyat pedig ne becsüljük le, tiszteljük meg magunkat azzal, hogy van mozgásterünk
írod, mi a trendi
de a trendit nem kell követni, ill. a trendiből ki lehet szűrni azt, ami esetleg követendő
a te életed a te életed, élheted trendek szerint, de élheted méshogy is
partnerválasztásnál trend? nem kell részt venned ebben a mókában
ugyanez igaz a pénzre, a pénz önmagában csak eszköz
hogy mire fordítod, már rólad szól

ugyanakkor meg ne misztifikáljuk túl a választás kényszerét, egy csomó esetben nem kell választani, olvashatok (és érthetek) Heinét úgy, ha közben menő lakkcipőben billegek

nem, nem oldható meg minden intelligenciával és mesterszintű kommunikációval sem (ez nekem elég szörnyű tény), sőt, érzelmi intelligenciával sem

(ha már aradi vértanúk... 1849 után azokon, akiket halálra ítéltek, de nem tudták elfogni (jellemzően emigrációba kényszerültek), távollétükben hajtották végre a halálos ítéletet... számos gondolatot indított már az évtizedek során ez is el bennem, ha ezsembe jut)
#412414 | 2022. 02. 06. 10:36
Nekem erről az egypercesről sok minden jut eszembe.

A legfontosabb, hogy semmit sem ér az emberi "minőség", ha nem tudod magad megvédeni (átvitt értelemben is). Egy tarkólövés után teljesen mindegy, mennyit fektettél be a saját kvalitásaid növelésébe. A túlélés, az érdekérvényesítés képessége mindent felülír.

A másik, az igénytelenség diadala. Ennek a puska szerintem az egyik legjobb szimbóluma. Az elöltöltős puskát a nyíl a harctereken szinte minden paraméterben felülmúlta. Nem véletlen, hogy még a '48-'49-es szabadságharc idején is a századok 3 sorban, 60 fő szorosan egymás mellett vonultak, és az első sortüzeket 150-200 lépésről adták le. A tűzgyorsaság meg 1-2 lövés/perc volt, ezért is volt a szuronyroham sokszor döntő jelentőségű. Mégis ez terjedt el. Egyrészt, mert a dörrenés megijeszthette az ellenfelet (és akkor elfutott), másrészt, mert egy íjász kiképzése hosszú idő, egy sorgyalogost meg kb. 6 hét után be lehetett vetni.

Ma szerintem ez még sokkal jobban látszik, mint Örkény idejében. A fogyasztói társadalomban - bár duma szinten van igény a minőségi partnerre - de a valóságban sokkal inkább a trendi hódit. És az a trendi, ami gyorsan meg lehet szerezni. Erre pedig ott van korunk puskája, a pénz. Persze a pénzen puskát is lehet venni (eufemisztikusan biztonsági cégeknek hívják a mai félkatonai szervezeteket) és mögöttük semmivel nem különb emberek állnak, mint a "német őr". Meg lehet divatos logót a ruhánkra, menő autót a seggünk alá, design ékszereket a kezünkre meg a nyakunkra... Csak meg kell nézni a menő "influenszerek" oldalait, és ha bírja a pénztárca, ki nem szarja le, hogy ki volt Heine? Csak ugye ezt PC nem lehet kimondani, ezért a zavaros magyarázat, hogy mi az "igényesség" külső megnyilvánulása, ami persze forgalmat generál.

Szerintem még egy dologról szól az egyperces. Hogy vannak azok a távolságok, és konfliktusok, amelyek - az önsegélyező könyvek ellenére - nem oldhatóak meg emberi intelligenciával (akkor sem, ha a 7 milliárd emberből 69 meg tudná oldani). Mert a megoldást ott, akkor, rövid időn belül meghozott döntések hozzák. És ezek a konfliktusok rövid idő alatt nem oldhatóak fel. Itt sem hibás egyik fél sem, a rendszer hibás, hogy ilyen helyzetet teremtett. Az aradi vértanúk haláláról írták le a színjátékot: a foglár régi szokás szerint háromszor kért minden elítéltre kegyelmet („Ich bitte um Pardon!”), amelyre Tichy cseh őrmester – a kivégzések végrehajtója – válaszolt: Istennél a kegyelem („Bei Gott ist Pardon!”). Pedig valahol mindannyiunkra érvényes.
#412401 | 2022. 02. 05. 22:40
Elnézést, nem ideillő téma (Holokauszt).
Semmi öze a blogomhoz.

És kérem, más se hozza ide.
Köszönöm.
Törölt felhasználó
#412398 | 2022. 02. 05. 22:29
elég ciki, mikor már Örkény egyperceséhez is utólag kell előhangot írni, nehogymár bárki sértve érezze magát tőle...
Aranyliliom Törölt felhasználó
#412384 | 2022. 02. 05. 19:23
Oké ezt megveszem. Erre lapátolódik rá, hogy mit, miket automatizáltunk be a hosszú évek során. Azon irgalmatlan nehéz változtatni. A legrosszabb, mikor kívülről várja el valaki, hogy holnapra legyél már másmilyen. Odavissza. Én se vagyok matyóhímzés...
Itt egy dolog tud szerintem segíteni. Azt be lehet építeni, hogy megálljon az ember egy pillanatra, ha észreveszi, hogy akármi. Sokat beszél. Túlreagál. Bármi. És ha megtanulunk megállni, akkor van esély korrigálni.
#412383 | 2022. 02. 05. 19:22
nem az IQ értékétől függ, túlpörögsz-e vagy sem
#412381 | 2022. 02. 05. 19:13
50-es IQ-val is lehet túlpörögni. Csak mást csinálsz, mint az aki 150-nel pörög túl.
#412380 | 2022. 02. 05. 19:11
szóval, nem tudom, hogy van ez
a magas IQ nem jelent túlpörgő agyat
és magas IQ és EQ is eredményezhet gázos viselkedés, ezek kombója se garancia semmire
de ezek az elvi lehetőséget megadják egy helyzet helyes mérlegelésére
de ezután jön csak a tett (szavak és cselekedet)
ami mindent eldönt
#412378 | 2022. 02. 05. 18:42
nem tudom
Aranyliliom Törölt felhasználó
#412377 | 2022. 02. 05. 18:33
Gyerekkorom óta akarnak megjavítani. :))))
De most először találtam olyan konzulenst, tanácsadót, akivel haladunk is valamerre.

Persze. Az IQ nem elég. Arra utalok, hogy egy túlpörgött agy elnyomja az érzelmi figyelmet. Lehet, hogy amúgy meg van ott az EQ is, csak szétszalad minden irányba kontroll nélkül.
#412376 | 2022. 02. 05. 18:26
az IQ nem elég
az IQ egy csomó mindenhez nem elég

az áldozathibáztatást zászlóra tűzni az áldozatokkal szemben a legnagyobb vétség

jó, hogy jársz
a legnagyobb lépés talán ez :)
#412375 | 2022. 02. 05. 18:25
nálam a bizalom egy foka a sokat beszélés
vagy úgy is meg lehet közelíteni, hogy megtiszteltetés, ha sokat beszélek :D

de
az évek során megtanultam sokat beszélni akkor is, ha nem akarok vagy a közönség vagy a téma vagy a helyzet okán
nem szeretem ezt, de sokszor hasznos
Aranyliliom Törölt felhasználó
#412374 | 2022. 02. 05. 18:06
Nekem ez az egyik legnagyobb rákfeném az életben, hogy szó szerint állandóan-beszélnék. Ha nem beszélhetek, akkor írok. Kurva sokat. Ember nem volt még, akit ezzel ne tettem volna sírba. Egy hely van ahol befogom. A "hálószoba".

Örülök nagyon, hogy rátok találtam amúgy, nekem rengeteget segít az, hogy látom, nem vagyok egyedül. 😘
Ráadásul az áldozathibáztatás vonal is durván érint, kicsi gyerekkorom óta. Igen, járok, igen traumakezeléssel is foglalkozunk. 🙇

A felvetésre. IQ nem elég ahhoz, hogy átlássuk, akkor és ott éppen a gödörbe tartunk. Sok esetben pont az akadályoz meg abban, engem biztos, hogy tisztán lássak szitukat, mert annyira pörög az agyam, hogy nem hallok ki a fejemből.
#412373 | 2022. 02. 05. 18:05
De úgy olyan, mint a német (sor!)katona puskája.
#412371 | 2022. 02. 05. 18:03
A blog is ékes bizonyítéka annak, hogy mindenki úgy ért valamit, ahogy érteni akarja.
#412367 | 2022. 02. 05. 17:57
(taps)
#412366 | 2022. 02. 05. 17:56
Nem. De van aki komolyan veszi.
#412365 | 2022. 02. 05. 17:55
én hallgatni időnként már tudok
időben elhallgatni nem
#412363 | 2022. 02. 05. 17:52
Szerinted? :)
Írhattam komolyan?
#412361 | 2022. 02. 05. 17:51
És egyébként meg néha pont ez adja a konfliktusokat. Jelen esetben. Semmilyen lehetőség sem volt elkerülni a halált.
#412360 | 2022. 02. 05. 17:49
Nem áll őrnek? Ez komoly? :)
Törölt felhasználó
#412355 | 2022. 02. 05. 17:40
Akkor engem agyonlőnének. 😌

I want to be mysterious but i can't shut the fuck up. 😂😭

Jó a dilemma, köszi!






 
Sütiket (cookie-kat) használunk a weboldalunk látogatásakor biztonsági és felhasználóbarát funkciók biztosítására, valamint statisztikai adatok gyűjtésére. További információ: Adatkezelési Tájékoztató